torsdag 2 juli 2009

Hantverksvecka, dag 1

Nu har jag äntligen ledigt några dagar och förutom att halvt förgås i värmen tänkte jag också försöka hinna med lite mer hantverkande än vanligt. Jag har tidigare i samband med någon ledighet försökt mig på att utlysa hantverksvecka, och nu tänker jag inte vara sämre utan göra samma sak igen! Det blir egentligen en dag för lite för att vara en hel vecka, men det är väl tanken som räknas.

Denna gång har jag också beslutat mig för att ha ett tema; återanvändning. Varje ny sak jag arbetar med skall tillverkas helt eller delvis av material som på något vis är återvunnet. Det är också tillåtet att använda material som jag redan har i skåpet.

Som parallellprojekt fortsätter jag med spetskoftan. De senaste dagarna har jag arbetat målmedvetet och i morgon torde jag få själva kroppen klar! Det finns ännu inget mönster till ärmarna, så jag får försöka börja räkna ut hur jag vill ha dem att se ut. De alternativ jag funderar på är följande:

  1. Sticka ärmarna i samma mönster som resten av koftan
  2. Sticka ärmarna med en smalare bård i hålmönstret mitt på ärmen, medan resten av ärmen är stickad avigt
  3. Samma som ovan utom att resten av ärmen är stickad i slätstickning.

Jag misstänker att alternativ 1 kan bli för tungt rent visuellt med tanke på helhetsintrycket. Alternativ 2 eller 3 tror jag kan balansera upp mönstret i torson, men jag har inte bestämt mig för om jag vill ha avigt eller rätt på ärmarna. Jag har för övrigt tänkt sticka ärmarna på rundsticka, det kan hända att ökningarna gör sig bättre i slätstickningen.

Men för att fira den första dagen i hantverksveckan har jag också passat på att prova en ny teknik. Jag skaffade mig tidigare lite tillbehör för grundläggande smyckestillverkning. I eftermiddags plockade jag fram dem och knåpade ihop några fantasifulla stickmarkörer. Markörerna kommer troligen att vara rätt opraktiska att använda, men lite roliga blev de. Pärlorna kommer från ett trasigt halsband som jag plockade isär – återanvändning!

P1020731

Inga kommentarer: