tisdag 29 september 2009

Grå vintagevantar

P1030498

De grå vintagevantarna är äntligen klara och jag har till och med haft möjlighet att använda dem då det var bara några plusgrader i morse. Jag är nöjd med resultatet, trevligt mönster och roliga att sticka.

Kort fakta: mönster “gula fingervantar” ur boken Stickat året runt, Lindqvists förlag, Stockholm 1949. Stickor 2,5 och garnet köptes i en omärkt härva på en lokal hantverksbod. Antar att det är finsk fårull, kamgarn.

Det som var speciellt bra med detta mönster var att få prova sticka tumkilar, det har jag inte tidigare gjort. Vantarna blev mycket bekvämare att använda och så ser det lite proffsigare ut. Det roliga är att jag får sticka ett par till, en vän som såg mitt arbete beställde ett par åt sig själv.

Det enda jag inte riktigt lyckades med var skarvarna mellan själva handen och fingrarna. Hur jag än försökte blev det ändå små hål som stör mig. Någon av er som har tips på vad man ska göra för att minimera dem?

P1030503

1 kommentar:

Mikaela sa...

Jag vet precis vilka "hål" du menar, men tyvärr hag jag inga goda råd att ge... Kanske sy ihop dem sen?? I värsta fall vill säga... Jag har två nystan grönt fabel (inte enfärgat alltså) i mitt garnskåp som också väntar på att bli fingervantar, skulle behöva dem nu på morgnarna när jag är ute med hunden... Måste dock få stickat klart en annan stickning innan jag får börja på dem :)