tisdag 22 juni 2010

Randiga vardagssockor

P1040289

Det är på tiden att jag gjorde klart de sockor jag lovade sticka åt maken i vintras. Vi går ju från och med i dag tekniskt sett mot mörkare tider igen, så vad är då bättre än att få ett par tjocka raggsockor i väntan på vintern?

Dessa är ett par helt vanliga vardagssockor, stickade i Novitas sju bröder garn i grått, chokladbrunt och gult. Det är inte särskilt roligt att sticka i, men håller bra när det gäller sockor som skall slitas och nötas till vardags. Stickstorleken borde vara nr 4. Jag försökte göra randningen lite snyggare genom att man i början av andra varvet, före man stickar den första maskan i samma färg, lyfter upp den maska som finns på varvet under och som är i den tidigare använda färgen och stickar bägge samtidigt. Krångligt att beskriva, men det är enkelt att göra och ger ett snyggt resultat.

Orsaken till att det tog så länge att göra klart är som redan nämnts att garnet inte är särskilt inspirerande och jag har haft så mycket annat roligt att sticka på när jag väl kommit mig för. Den senaste tiden har jag haft som målsättning att slutföra allt möjligt påbörjat, framför allt sådant som är renoverings och inredningsrelaterat. Det känns så bra att kunna stryka över punkt efter punkt på listan, i stället för att gå och sucka över allt som borde göras. Nu känns det till exempel väldigt bra att få förklara detta projekt färdigt!

3 kommentarer:

Mikaela sa...

Bassockor är alltid bra att ha!! OCh randningen är ju hur fin som helst! Jag planerar att sticka ett par glad-strumpor till mig själv i limegrönt, rosa och orange i 7-bröder!! Slitstarka, som du säger :)

Sunna sa...

finfina sockar som är så sköna att både sticka och äga

Poppylinda sa...

Fin blogg du har!!!

Har något du kan hämta på min blogg.