måndag 25 oktober 2010

Regntäcke för hund

P1040703

Här går det undan minsann. Under en dryg månad har jag arbetat mer eller mindre dygnet runt med ett av de större arbetsprojekten jag hittills haft och det har inneburit att jag prioriterat jobb och umgänge med hunden över hantverk och övrig fritid. Under veckoslutet hade jag äntligen tid att göra något annat än jobb och då var det dags att fixa ett regntäcke åt den lille taxen. Han avskyr regn och det är en kamp varje gång han måste ut i ösregn. Min förhoppning är att täcket skall göra ovädersdagar lite mindre otrevliga.

P1040687

Den som nån gång tittat på prisnivån på hundtäcken i djuraffären vet att det inte är direkt billigt. Eftersom lillen ännu växer tycker jag att det är rätt onödigt att slänga en massa pengar i ett täcke som han troligen växer ur. Så då blev det att ta fram symaskinen i stället. Jag köpte fleece och ett regntätt tyg och började fundera på mönster. Det första jag måste göra var att mäta hunden. Lättare sagt än gjort, vi kan väl säga att måtten blev riktgivande.

 P1040696

Därefter försökte jag klura ut hur man får ihop ett möster. Kriterierna var att täcket inte skall behöva trädas över huvudet/benen utan gå enkelt att spänna på/av med kardborreband. Dessutom skall ryggdelen alltid vara överst vid sömmar och skarvar. De övriga delarna måste fästas under regntyget och endast kanterna på ryggsidans regntyg får sys i för att vatten inte skall tränga in i sömmarna på ryggen (notera Senecas visdomsord på klottpappret…).

P1040709

Jag klippte tyget till ryggsidan och magsidan enligt mönstret, både i fleece och regntätt tyg. För att inte behöva sy i det yttre lagret regntyg när jag fäste kardborrebanden förstärkte jag fleecen med en restbit regntyg bakom banden. När detta var gjort sicksackades tygen ihop. Det intressanta var att min symaskin inte klarade av att sy i regntätt tyg, den hoppade över stygn och fick inte trådarna att fästa i varandra. När jag hade en tredjedel av arbetet kvar hittade jag en inställning som hör och häpna skulle användas när man syr i plast/läder och då gick fortsättningen utan större problem.

 P1040710

De sista momenten gjordes så sent på dagen att det inte gick att fotografera tydliga bilder på grund av ljusförhållandena. Mag- och ryggbiten fästes i varandra med en stadig söm. När jag äntligen kunde prova rocken på hunden utan att han krälade ur den såg jag vissa tankefel jag gjort och fick justera täcket en aning runt halsen och under magen. Till sist gjorde jag ett kantband av rengrockstyget och sydde fast det längs kanterna.

 P1040714

Resultatet blev ett lite för stort täcke som hunden var minst sagt skeptisk till. Nu väntar vi bara på ösregn för att få se om han märker nån skillnad med täcket på! (Självklart gick han genast och strök sig mot en vägg och fick en stor putsfläck på rocken ) Åtminstone har jag nu en grundmodell att utgå från om jag framöver behöver sy en ny regnrock!

1 kommentar:

Humlan sa...

Mammas tax avskydde också dåligt väder som regn eller blötsnö, och tyckte att vi kunde öppna balkongdörren så att hon fick kolla vad det var för väder innan hon bestämde sig för om hon skulle följa med ut...
Modellen ser praktisk ut och jag tror nog att han kommer att gilla den!