tisdag 28 oktober 2008

Oktobersocka 1

P1010384

Nu är de klara, det första paret egendesignade oktobersockor. Egentligen har de varit klara sedan i lördags, men jag har inte hunnit ta bilder på dem tidigare. Jag upptäckte att min dagsljuslampa som kommit fram nu när dagarna blivit kortare är ett riktigt hyfsat hjälpmedel vid fotografering kvällstid. Speciellt på den övre bilden framträder mönstret rätt bra tack vare ljuset.

Garnet är tretrådigt Walma i fårsvart, jag använde strumpstickor nr 3,5 men om jag hade haft stickor 4 skulle jag nog ha använt dem. Mönstret består av en resår i två räta en avig. Efter fem stickade varv korsas maskorna i varannan resårrad, då åt höger. När fem varv till stickats korsas maskorna i de resterande resårraderna, då åt vänster. Sedan fortsätter man att vart femte varv korsa de maskor som vänds åt höger, vart femte korsas de som vänds mot vänster. Totalt är det tio maskor mellan korsningarna i en och samma resårrad. Vid tån och hälen lät jag mönstret korsa en sista gång innan det flyter över i slätstickning. Detta skulle säkert bli tydligare om jag skulle skriva ner ett riktigt mönster, någon dag när jag har tid skall jag försöka mig på det också. Men nu har jag bråttom att hinna få åtminstone en av oktobersockan 2 klar innan månaden tar slut!

Den senaste dagarna har jag inte riktigt hunnit kommentera och svara i era bloggar, men jag blir väldigt glad över era vänliga kommentarer och skall mot slutet av veckan ta mig tid att titta närmare på vad ni har hunnit åtstadkomma! 

 P1010381

Inga kommentarer: