söndag 4 maj 2008

Långt mellan inläggen


Tyst har det varit här på bloggen ett bra tag, men orken har inte varit den bästa. Efter att ha haft flera bihåleinflammationer i rad har jag prioriterat att bli frisk framför att orka handarbeta och blogga...Nu börjar livsandarna återvända, men genast måste jag meddela att det blir ytterligare en veckas bloggpaus igen efter detta inlägg på grund av arbetsresa. Det fina är att resan går till en stad där en av mina favorit-garnbutiker finns, så då blir det säkert lite shopping som jag kan redogöra för senare!

Jag skrev tidigare att det skulle ta länge innan jag börjar sticka BFF-sockor igen. Tja, så här länge höll det löftet. I går insåg jag att jag behöver ha en stickning med på arbetsresan och då vill jag gärna ha sockor eller något annat enkelt så jag inte behöver släpa med mönster och många olika färger. Eftersom jag stickat klart de gråa sockorna enligt farmors modell så var det garn till det sista paret BFF-sockor som jag hade på standby. Så nu blir det gröna sockor åt maken.

När jag rotade runt i datorn i jakt på något helt annat hittade jag äntligen bilderna på en babyfilt och ett par små sockor som jag gjorde i vintras. De var en gåva åt en vän i samband med att hennes första barn föddes. Jag gillade verkligen att jobba med det här mönstret! Idén fick jag från Kraemer yarn, mönstret Lots of Love Grandma's Afghan av Nancy Harper. Jag använde ändå ett tunnare garn för att få filten att bli lite mer sirlig och användbar året om. Garnet är Sandnes Lanett superwash i färgen 1001. Garnet är behagligt att arbeta med, men tyvärr är det merino och från Australien...känns ju lite tråkigt att man fick höra om behandlingen av fåren först efter att filten var klar. De små sockorna var en impulsidé jag fick när jag gick i en garnbutik och föll för ett supermysigt garn från Debbie Bliss, tyvärr minns jag inte på rak arm vad det hette. Jag hade inget mönster, så de blev lite gjorda på högt. Det var kul att jobba i den lilla skalan och fort går det också.

Nu börjar klockan bli mycket, dags att packa ihop det sista och börja åka iväg så småningom. Återkommer med garnnyheter om en vecka!



Inga kommentarer: