torsdag 9 oktober 2008

BFF sockor nr 4

P1010321 

Äntligen fungerar datorn så jag kan skriva ett inlägg! När jag kom hem från resan hade den bestämt sig för att ta semester den med, men nu är den med på noterna igen.

Mitt första bidrag till socktoberfesten ser ni här ovan. Det är ju lite fusk att jag redan har ett sockpar klart, men de var nästan färdiga då oktober började. Nu när de är klara skall jag börja designa de riktiga socktoberfestsockorna. Garnet har jag skaffat, men jag måste rita lite och fundera på själva modellen innan jag kör igång.

De gröna sockorna är makens, tidigare har jag stickat ett par åt mig själv och varsitt sockpar åt mina föräldrar (därav nr 4 i rubriken). Han har storlek 45 så det kändes som om stickandet aldrig tog slut, det var säkert också en orsak till varför de lämnat lite på hälft. Garnet är Austermann Step, färgen är nr 21.7789-03. Ett nystan räckte exakt, det blev kanske en dryg meter garn kvar då jag avslutat. Det var faktiskt lite nervöst på slutet, jag såg framför mig hur tårna på den ena sockan skulle få en helt annan färg (för jag tänkte inte köpa ett nytt nystan bara för några centimeter...). Stickorna jag använde torde vara nr 2,5.

För övrigt ser min halvfärdigt-lista ut såhär just nu:

  1. Makens gröna BFF sockor
  2. Lille M:s bruna tröja
  3. Grå, flätstickad halsduk
  4. Knapp till brunt, prickigt stickfodral
  5. Knytband och applikation/broderi till dynvar i gammal modell
  6. Rund, virkad matta
  7. Fingervantar i Drops alpacka, gul botten, traditionella mönster

Utöver detta är fingervante nr 1 klar, den andra har jag hunnit till första mönsterranden på. Jag prioriterar dessa just nu, eftersom mina handskar har gått sönder och jag behöver något lagom varmt på händerna i höstrusket.

5 kommentarer:

Annika sa...

Vad duktig du är som betar av grej efter grej på listan.... själv gjorde jag klart ett par vantar igår.... går ju så fort bara man börjar..:) sockorna blev ju kanonfina.... nästan synd att lägga ner så mycket jobb på nåt som slits så fort... Kram Annika

Anonym sa...

Ännu ett jättefint alster : )

PetraO sa...

Vad fina de blev - spännande att se nästa par! / Petra

Vecka - Vecka sa...

Fina de också - jag är inte förvånad!

Du är så duktig med din lista.. önskar att jag var lika organiserad.. Jag har säkert hundra påbörjade grejer.. Borde fixa korgar eller något med olika lappar på för produkter i olika skeden..

Ha en trevlig helg!
Lotta

Efwa - Medea sa...

Fina sockar!! Garnet gjorde sig verkligen med flätorna. Ofta försvinner mönstret lite med flerfärgat garn men inte på de här.
/Efwa