söndag 21 september 2008

Färdig retrotröja åt lille M

Retrotröja för barn

Vad roligt det är att ha något färdigt att visa upp igen! Jag bestämde ju mig för att göra klart de olika projekt jag listade i mitt senaste inlägg innan jag börjar med något nytt. Det här har faktiskt fått mig extra motiverad så här har ni punkt två på listan, tröjan åt lille M som jag koncentrerat mig på de senaste dagarna. P1010051

Fakta om tröjan: modellen hittade jag i svärmors urklippsbok med handarbetsmönster från 1960-70-talet, se bilden till höger. Tröjan stickas i ett stycke och sys ihop i sidorna varefter man stickar resår i halsen och ärmarna. Totalt har det gått åt två hela nystan av Sandnes lanett superwash till själva kroppen, jag började på ett tredje för att få klart resårerna. För rätstickningen användes stickor nr 3, till resårerna nr 2,5. Mönstret var rätt enkelt att följa, men jag misstänker att storleken inte motsvarar dagens utan är mindre. Tursamt nog är det frågan om rätstickning, så om den är för liten skall det väl gå att blocka om den och töja ut den en del...

P1010249Det var för övrigt underbart väder i dag, så jag passade på att fotografera tröjan ute på balkongen. Det passar ju bra att den blev klar nu, så kan M ha användning för den hela långa hösten. Med hösten i åtanke lär det väl bli de gula vantarna eller halsduken som jag skall slutföra som nästa punkt på min lista.

5 kommentarer:

Tant Kofta - Lotta Blom sa...

Det finns en skatt i alla gamla mönster som finns i lådor hos damer som handarbetat (som det ju kallades förr)-
Fin och go tröja nu när hösten kommer.

Vecka - Vecka sa...

Oj så fin den blev! Väntar på att få pröva den på Max! Du får säga vad jag är skyldig sen.

Kram,Lotta

Anonym sa...

Vilken fin och enkel kofta!! Finns det möjlighet att få tag på mönstret?

Mia sa...

Jeanette: jag har försökt leta efter ett likadant mönster på nätet, men inte hittat just detta. Om du ännu är intresserad av mönstret så häng kvar. Jag ska snart lägga upp en e-postadress här på bloggen, så kan du maila mig så kan jag ev. fixa en kopia.
H: Mia

Anonym sa...

Hej Mia! Jag fortsätter att kika in här lite då och då. Koftan är ju så fin att jag knappast kan motstå att sticka den om du kan hjälpa mig med mönstret:-)

mvh Jeanette