tisdag 9 september 2008

Nu blir det retroinspiration igen

Vid det här laget har det väl knappast undgått någon att jag gillar hantverksinspiration från flydda tider och älskar att läsa gamla mönsterböcker. Svärmor hittade igen några guldkorn i sina gömmor och skickade dem till mig. Tack för det =)

P1010209

I tidningsbunten fanns pysseltidningar från 70- och 80-talen, men mina favoriter blev genast dessa två häften med stickat för barn från 1950-talet. Käckt värre och mycket tidstypiskt, ändå finns det massor med intressanta modeller och mönster som kunde göras om till vuxenstorlek.

P1010214"Krister gillar sin fina tröja" är rubriken till detta mönster. Jodå, jag gillar den också. Trevlig, effektfull modell som är precis i min smak. Jag lägger mönstret på minnet med tanke på den vita aran-tröjan som jag så småningom skall sticka. En annan tröja med flätmönster följer nere till höger. Denna kräver visserligen en hel del omändringar för att fungera på mig, men den har ändå ett trevligt snitt.

P1010215

Den sista bilden jag visar här nedanför är en modell som jag skulle kunna tänka mig att sticka till sommaren, alternativt med tanke på användning under tidig höst. Jag tycker speciellt mycket om sättet kragen är stickad på. Undrar just om det fungerar lika bra i större storlek. Den vita tröjan har jag för övrigt inte haft möjlighet att fotografera ännu. För jag började ändra på den ytterligare...Jag insåg plötsligt att kragen kunde bli ännu snyggare, så nu stickar jag ytterligare varv på den. Nu har jag lovat mig själv att inte utlova bilder på den mer, ni får se den när den är klar... 

                   P1010216

Inga kommentarer: