tisdag 29 juli 2008

Ska det bli hantverksdagar den här gången?

Nu gör jag ett nytt försök att ägna åtminstone några dagar av min semester åt hantverkande. Jag tror att det hjälpte att jobba lite fysiskt med fönsterrenovering i lördags, resultat från dagen kan ses i Lottas blogg. I söndags fick jag en ny stickningsidé och i går kom turen till att äntligen få ihopsytt ett fodral till mina stickor.

Yttertyget är tunnt och manchesteraktigt, det är inköpt för ett par månader sedan på en arbetsresa. Innertyget hittade jag i går i tygaffärens realåda för 5 euro kilot. Det är ett stadigt bomullstyg i en nyans som passar bra med de mintgröna prickarna i yttertyget. Något egentligt mönster har jag inte följt, men goda råd hittade jag i en bra tutorial på nätet, ifall nån är intresserad finns den här.

Jag gjorde facken för stickorna lite olika breda beroende på vilka stickor jag har mer av, de smalare är 3 cm, de bredare 4 cm och de största fickorna för rundstickor etc. är 10 cm breda. De stickor jag använder har för övrigt varit min mammas, och av någon anledning har hon samlat på sig en rejäl mängd med stickor i storlek 3 ½, sammanlagt 6 par. Av övriga sorter finns bara några få par så man kan ju undra vad som föranlett hamstrandet av just den ena storleken.

Det enda som saknas nu är en knapp för att kunna stänga fodralet. Som kuriosa kan nämnas att den isydda öglan är gjord av ett sånt där silkesband som finns i halsringningen på tröjor nuförtiden. Det skall förhindra att plagget halkar av klädhängaren i butiken och man klipper ju bort det när man börjar använda tröjan. Jag har av nån anledning sparat dessa arma silkesband, för "man vet ju aldrig när de kan komma till nytta..." Nåja, nu fick jag klappa mig själv på axeln och intala mig själv att samlandet inte alls varit i onödan!

Jag nämnde att jag också fått en ny stickidé. Jag hittade ett nystan mohairaktigt garn i skåpet och slogs plötsligt av insikten att det skulle kunna bli en bra hösthalsduk. Kontrasten mellan den glesa effekten garnet ger och de tjocka flätorna ser riktigt lovande ut tycker jag! Fransar i kanten ännu så blir den nog mysig till hösten. Den andra stickningen på bilden nedan är lille M:s tröja. Fast den har jag kommit mycket längre på vid det här laget. De sände nämligen Ronja Rövardotter på tv i går kväll och jag satt och stickade på tröjan medan jag tittade. Som en parentes är det min absoluta favorit av Astrid Lindgrens böcker, troligen för att Ronja var den barnbokskaraktär jag kunde identifiera mig med som barn. I vilket fall som helst har tröjan ärmar nu och jag skall snart börja maska av för halshålet. Nu ska jag fortsätta hantverkandet, återkommer med nya resultat vartefter de blir färdiga!


1 kommentar:

Vecka - Vecka sa...

Hej!
Tack själv för senast! Det var riktigt trevligt! Nu gäller det bara för oss att komma framåt med hela projektet.. skulle du kunna eventuellt maila arbetsstadierna, så att vi inte blandar bort oss.

ha det bra!

Roligt att du kommit så långt på tröjan!

Lotta