söndag 13 september 2009

Grå spetskofta

P1030217

Den senaste veckan har min bloggtid gått åt till att prova olika layoutalternativ här på bloggen, så den grå koftan har fått vänta på att få sitt eget inlägg.

Garnet jag använde var ju Novita Tennessee i färgen 621. Jag använde stickor 2,5 trots att man egentligen rekommenderar stickor nr 3,5, eftersom jag ville att stickningen skulle bli tät och stadig. Den sammanlagda garnåtgången var ungefär 5½ nystan. Mönstret är mitt eget, och det är första gången jag byggt ett riktigt mönster helt från början!

P1030227Det mesta gick som det skulle, två saker blev ändå inte helt som jag tänkt mig. Tanken var att den skulle vara rak och lite lös, tänk chanel-jacka så vet ni vad jag var ute efter. Orsaken till att den inte blev sådan beror på att alla bomullströjor jag någonsin haft har med tiden töjt väldigt mycket. Därför utgick jag också från att den här töjer och att jag därför inte behöver räkna in extra vidd med tanke på att mönstret är lite resåraktigt. Nu töjde den inte alls, i alla fall inte ännu. Få se hur den beter sig när jag använt den ett tag, om inte så är man väl en lärdom rikare igen. 

 

Den andra saken som inte riktigt fungerade var framkanterna. Hur jag än blockar dem blir de inte raka. Jag ska försöka sy i samma garn på baksidan av kanterna för att få dem att bli mer stadiga, få se om det hjälper.

P1030224 

Jag är verkligt glad åt att äntligen ha vågat ta tag i att lära mig konstruera mönster. Nu känner jag mig så pass säker att jag äntligen börjat provsticka för att kunna börja räkna ut mönstret till den vita koftan i lokalproducerad ull som jag så länge ordat om!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Helt underbar fin! Fortsätt göra mönster säger jag!

Kram!

Boel sa...

Nu var det länge sedan jag hälsade på - det ska bli oftare. Din kofta är superfin och jag håller tummen för att den töjer sig precis så mycket som du tänkt dig.