torsdag 28 juli 2011

Mörkgrå sockor

P1050030

För att återhämta mig efter vårens intensiva program har jag under semestern ägnat mig åt sådant som inte kräver särskilt mycket tankeverksamhet. En perfekt sysselsättning enligt det kriteriet är att sticka helt vanliga sockor. Min far är i ständigt behov av sockor, så jag passade på att förena nytta med nöje.

Garnet är Novitas Nalle i mörkgrått. Jag valde stickor 2,5 för att få en tät struktur som förhoppningsvis tål en hel del slitage. Det enda jag experimenterade med var att göra resåren i 1a 1r i stället för 2a 2r. Tanken var att göra skaftet mer åtsittande för att hålla byxbenen ordentligt på plats i arbetsstövlarna. Hälen är förstärkt och tån ihopsydd.

Som avslutning på semestern blir det riktigt snart en resa till det stora landet i väster. Jag har försökt läsa flygbolagens instruktioner, men inte hittat något entydigt om man får ta stickningar med sig på rutterna över Atlanten. Någon av er läsare som har erfarenheter?

P1050033

Inga kommentarer: