söndag 22 juni 2008

Hemma och vänder

Nu har jag hunnit hem en vända igen, tvättat kläder och packat väskan för att åka iväg på nytt i morgon. Under tiden jag rest har jag äntligen hunnit få klart ett bråttom-projekt. Dessa tre par barnstrumpor som skall bli gåvor åt tre små släktingar måste postas i morgon bitti och den sista blev färdig i kväll.

Jag har använt de garn jag hade hemma, för jag insåg att det fanns en hel del roligt att göra med det. Samtidigt har jag också hunnit testa flera tekniker som jag funderat på. Jag provade att randa de största sockorna som är för en femåring med ett självmönstrande garn. Idén fick jag när jag såg dessa sockor som Byian hade stickat, hoppas du inte ogillar att jag lånat idén!

Sedan provade jag att göra en utjämning av randningen på sockorna, enligt det sista direktivet på denna sida. Jag tyckte att den förklaringen var den lättaste att förstå, och resultatet blev helt ok. Man måste komma ihåg att sticka maskorna som skall lyftas en aning lösare, för annars börjar skarven dra sig. Om du tittar på den lila och grå sockan längst nere ser du hur resultatet blir. Inte helt jämnt, men i alla fall inte lika haltande som det annars blir när man randar rundstickning. Till sist provade jag att göra en fläta på babysockorna och se hur en lite grövre fläta ter sig på sockor. Jag blev på det hela taget rätt nöjd med sockparen, det enda jag funderar över är hur man skall få sockor i babystorlek att bli nättare i tån. Som de blev nu tycker jag att de är lite klumpiga.

Förresten, så kanske jag får låtsas skylla misstagen på min försämrade syn...Titta vad jag har fått skaffa mig för läsande och handarbete. Så går det när man blir äldre...

Inga kommentarer: