söndag 15 juni 2008

Snabb uppdatering och boknyheter

Efter en veckas arbetsresa är jag hem och vänder och skall iväg på nytt i eftermiddag. Men titta vad som väntade på mig då jag klev in genom dörren! Min hett efterlängtade och onödigt svåranskaffade stickbok! Jag har bara hunnit bläddra lite i den ännu, men jag tänkte bara kort visa några bilder på varför jag tycker att den verkar underbar!

Boken innhåller inte några egentliga stickbeskrivningar, utan är 100 bilder av olika mönster som använts i finländska vantar i början av 1900-talet. Dessa mönster är vid denna första snabba anblick väldigt intressanta och jag tror att de kommer att vara mycket användbara framöver. Speciellt roligt är det ju att man faktiskt inte behöver använda mönstren till vantar, utan man kan ju sticka precis vad som helst på basen av uppteckningarna.

I början av boken finns också ett fakta-avsnitt där Eeva Haavisto skrivit om mönstren i allmänhet, om stickningens historia och sådant. Jag är nog väldigt glad att jag tog mig besväret att skaffa denna bok, för nu har jag en verkligt fin uppslagsbok när det gäller mönster i flera färger.

Jag nämnde kanske att jag funderade på att köpa mer av det vita garnet som finns på orten många av mina jobbresor går till...Förstås kunde jag inte hålla mig. Varför välja bara att göra den flätstickade när man kan göra både den OCH en islands/färö-tröja...

Nu kommer jag att ha lite dålig tillgång till internet och bloggande de närmaste tre veckorna, så ha överseende med längre skrivpauser är ni snälla. Jag ska försöka att uppdatera så ofta det bara är möjligt.






1 kommentar:

Annas garndrömmar sa...

Hej!
ÅÅÅ vad jag också vill ha boken! Har kollat lite men verkar inte gå att köpa nånstans på nätet..?
Så, även om du skrev att den var svåranskafflig - var och hur har du fått tag på den? Kollade bilder från den på Ravelry och jag dreglar... :)