onsdag 19 maj 2010

Tillåt mig presentera: Ishbel

P1040234

Det är ju en alldeles fantastisk tajmning, att få färdigt sin första sjal mitt i sommarens första värmebölja! Jag skulle vara så sugen på att ta den i bruk, men med temperaturer över 25 grader är det ju bara att glömma.

På bilderna är allt annat gjort förutom att fästandet av trådarna, jag fick bråttom ut på balkongen för att fotografera innan åskan hann komma i gång på allvar, och då struntar man ju i sådana petitesser som lite ofästa trådar.

P1040238

Fakta om projektet:

  • Mönster: Ishbel av Ysolda med en liten modifiering. Eftersom mitt garn tog slut tre varv för tidigt valde jag att förminska sjalen med tre rader i stället för att köpa en ny härva.
  • Garn: Finnwool från Pirtin Kehräämö, tyvärr hittar jag inte lappen med närmare information, så jag kan inte säga mer om färgen än att garnet är 100% ull i naturfärg.
  • Stickor: KnitPro 4 och 3,5. Jag började först med nr 4, men insåg i samband med att jag rev upp mönstervarvet att bården skulle tjäna på en mindre stickstorlek så jag bytte till den mindre.
  • Tid: jag gissar att jag lagt ner sammanlagt någon timme per kväll i ett par veckors tid. Då ingår riva upp och sticka om i tidsberäkningen. Jag tycker det gick mycket fortare än vad jag hade förväntat mig.

P1040240

Jag är väldigt nöjd med resultatet, trots att jag fått riva upp ett antal gånger innan jag fick fason på spetsstickandet. Det värsta är att jag lyckades komma av mig hela tiden i varvräkningen och fick försöka luska ut var i mönstret jag befann mig för jämnan. Samtidigt är jag osäker på att jag skulle lyckas komma i håg att vrida på en varvräknare, så det är väl bara att försöka skärpa sig till nästa gång! För fler sjalar ska det bli, det här var ju roligt (i alla fall nu när man är i mål!)

1 kommentar:

Mikaela sa...

Jag tycker att mönsterhållaren från Knit pro är fantastisk när man stickar efter diagram! Jag använder den + att jag har en klickbar varvräknare som jag också använder... Sen är det ju en viss hjälp om alla aviga varv är ojämna, då vet man om man klickat fram sig på räknaren... Din Ishbel blev jättefin! Jag ska sticka en till åt mig senare, den jag har pickar så :(