måndag 29 september 2008

Grårandiga sockor

Grårandiga sockor

Den som varit uppmärksam har kanske sett att det i sidmenyn dykt upp ett arkiv med hantverk jag gjort färdiga under år 2008. Jag har länge funderat på hur jag skall utforma arkivet, till sist blev lösningen att länka till de inlägg där jag presenterat de färdiga projekten. Problemet är att det finns äldre hantverk som inte presenterats i bloggen, men som jag ändå vill få in i arkivet. Lösningen blir att jag vartefter gör några inlägg om hantverk från 2007 för att kunna foga dem till arkivet.

Grå sockor från sidan

De grårandiga sockorna är det första projekt jag satte i gång med när jag på allvar tog upp hantverkandet igen under sommaren 2007. Garnet är från Marks och Kattens, vilken sort minns jag inte längre. Tyvärr var det inte särskilt hållbart, för efter ett års sparsam användning har det slitits hål under foten. Jag har inte ens kommit mig för att fästa trådarna, så det slarvar garn kring fötterna när jag har på sockorna. Vid det här laget börjar det också kännas onödigt att göra det, när de ändå är trasiga undertill...

Jag hade inget mönster att följa, utan försökte komma ihåg vad farmor lärt mig. Tack vare dessa sockor och mitt dåliga minne jag hittade den fantastiska virtuella stickvärlden på internet. Jag kom inte ihåg hur man skulle göra hälen, så jag googlade. Det ena ledde till det andra och här sitter jag i dag och har en egen stickblogg!

Gråa sockans häl

Jag gillar randningen på själva foten, jag borde definitivt hitta någon annan användning för kombinationen. En möjlig användning skulle vara i en tröja, antingen nere i ärmarna eller uppe kring halspartiet.

2 kommentarer:

Tant Kofta - Lotta Blom sa...

Visst är det inspirerande att läsa alla bloggar. Din är så stilig och välgjord. Nu har jag lagt till din sida i min blogglista.
Hälsar Koftan

Annika sa...

Åhh jag som bara älskar grått.... vilka snyggisar... nu finns det en beskrivnning på lövrosorna hos mig... om du har lust att höstpyssla lite:) Kram Annika