tisdag 8 december 2009

Retroinspirerade sockor

P1030768

Nu får jag försöka skärpa mig. De här sockorna har varit klara i ett par veckor redan och jag har ändå inte kommit mig för att notera dem på bloggen. Jag får väl skylla på att det är fortsatt fullt upp, så det finns inte så mycket tid över för stickande.

Sockorna är gjorda i enklast och hållbarast möjliga garn, Novitas sju bröder. Garnet är ju inte direkt mysigt att sticka i då det är rätt grovt, men resultatet brukar hålla länge. Färgerna är mellangrått, gult och chokladbrunt och inspirationen kommer från ett fotografi från sent 70-tal.

Egentligen var det meningen att jag skulle sticka ett par sockor åt maken, men när jag kommit en bit på skaftet insåg jag att de var för smala för honom. Så går det när man inte mäter först, men samtidigt gör det inget för nu fick ju jag mig ett par nya sockor! Som tur var finns det mycket kvar av garnet, så det skall nog räcka till ett par sockor åt maken också.

2 kommentarer:

Annika sa...

snygga sockar du stickat.... det garnet är skönt att sticka med... ljus har jag aldrig gjort i formar men stöpt på gammaldags vis haar jag gjort... kul att ta vara på rester.... Kram o trevlig lussehelg.. Annika

Vecka - Vecka sa...

Vad varma och sköna dom ser ut! Och tack för igår! Här skulle minsann behövas sockor, här är så kallt..

Ha det bra!

Lotta