måndag 21 december 2009

Julmarknadsgarn

P1030806

I vår stad ordnas alltid en julmarknad under adventsveckosluten. Utbudet är hantverksbetonat och jag kunde ju självklart inte hållas därifrån. En av försäljarna hade ett häftigt yllegarn som jag föll för. Jag var duktig och lät bli att köpa det den första gången jag såg det, men återvände ett par veckoslut senare och då fanns det fortfarande kvar!

Det är svårt att se tjockleken på bilden, men jag konstaterade att garnet var lika grovt som en sticka nr 5½. Första gången jag höll i garnet kunde jag inte komma på vad jag skulle göra av det, därav inget köpbeslut. När jag hunnit hem hade tankarna hunnit mogna lite och då insåg jag vilken mysig rundsjal ( är det “cowl” på svenska?) det skulle kunna bli. Så det blev en ny marknadsrunda ett par veckor senare. Glad i hågen kom jag hem och tog fram de största stickorna jag hade, men 5½ var allt för tunna. Provlappen blev ungefär lika smidig som en planka.

Tursamt nog dök min yngste svåger upp och undrade vad jag önskar mig i julklapp. Vi kom överens om att jag skulle hjälpa honom lite på traven så jag beställde i kväll Knitpro-stickspetsar i storlek nr 9 från Garnstugan. Har vi riktigt tur hinner de fram innan vi åker iväg för att fira jul med familjen!

P1030809

1 kommentar:

Mikaela sa...

Leverans är på väg :) Hoppas bara posten inte sölar nu innan jul... Ja, eller att det inte har för mycket post att hantera ;) Ha en riktigt härligt god och avslappnande jul!! / Mikaela på garnstugan.fi