måndag 29 december 2008

Slut på hemligheterna

Nu är julfirandet över och klapparna utdelade. Det betyder att jag kan visa upp hur det halsskydd jag började sticka på tidigare i höstas blev. Egentligen var det ingen "riktig" julklapp, jag började ju tillverka det på beställning av min mor. Men eftersom jag hann få det färdigt just före jul passade jag på att slå in det i presentpapper för överraskningens skull. 

P1010677

Det fina med den här modellen är att det är enkelt att justera hur högt kring nacken man vill ha skyddet. Det går bra att vika ner lite extra om man får varmt då man är ute och rör på sig. Sedan värmer det en bit ner över axlarna och även fram på bröstet om man vill ha rocken en aning uppknäppt.

Garnet är det vita Sublime-garn som blev över nP1010684är jag stickade en vit kofta tidigare i år. Det strukturerade mönstret hittade jag på sidan Angel Hugs Stitch Sampler och det går under namnet Grill Stitch. Det och garnet kom mycket väl överens, jag kan bra tänka mig att använda det i något annat projekt med liknande garntyp. Jag har en misstanke om att ifall garnet är mycket fluffigt blir effekten inte lika bra. Stickorna var mina rundstickor som jag lyckats glömma exakta storleken på, omkring 3,5-4 borde den vara i alla fall.

Nog skrivet för i kväll, jag är urtrött och skall gå och lägga mig. Det är lite ironiskt att man måste vila upp sig efter all ledighet och lugnt julfirande man haft...

2 kommentarer:

Annika sa...

Den var snygg...... är avis på din mamma som fick en så fin gåva.. Gôtt Nytt 2009 på dig gumman.. Kram Annika

Tant Kofta - Lotta Blom sa...

Vilken vacker krage.
det är sån snits på det du gör.
Gott nytt år!
Hälsar koftan