måndag 18 januari 2010

Pannband med traditionellt mönster

P1030734 

Det är lite tråkigt att blogga inför jul, speciellt då potentionella gåvomottagare tenderar att läsa vad man skriver. Det leder till hemlighetsmakeri och ett intryck av att bloggaren inte hantverkar alls.

Nu när presenterna för länge sedan är öppnade kan jag passa på att visa vilka mjuka klappar som producerades i år. Den första i raden är detta pannband som var en gåva till min mor. Hon har länge pratat om att hon skulle behöva ett pannband för vinterpromenader som täcker öronen men som inte kliar. Lösningen på det problemet finns tack och lov nära till hands både i egna garnskåpet och i butiken.

P1030737

Jag använde Novitas vita cloud-garn som är en blandning av 65 % ull och 35 % bambu. Randningen i mitten var samma garn men i beige och de röda mönstren är ett Marks och kattens-garn jag köpte på en jobbresa (tyvärr har jag slängt etiketten utan att titta efter närmare information). Mönstret skapade jag själv och min far mätte i smyg upp det gamla pannbandet mor haft och gav mig måtten. Mönsterslingan är hämtad från de traditionella vantar jag skrivit om för länge sedan och jag tyckte den kunde passa bra som bård.

P1030740

När hela stycket var klart fäste jag sidorna i varandra enligt en beskrivning “masksy öppna maskor mot avmaskade” på sid 104 i min upplaga av Bonniers stora bok om stickning, fungerar i praktiken som när man syr ihop tårna på sockor.

Lite spännande var det att se om bandet skulle vara i rätt storlek då jag inte haft möjlighet att prova det på mottagaren, men det lär sitta bra och framför allt så sticks det inte!

1 kommentar:

Mikaela sa...

Jättevackert pannband!! Hon blev säkert glad, mor din :)