tisdag 11 mars 2008

En liten gul kyckling med mycket magra ben...

Under veckoslutet passade jag på att göra slag i saken och skaffa lite tillbehör som behövs för nålfiltning. Rolig teknik, massor med möjligheter. Min första nålfiltade sak blev en liten kyckling. Helt färdig blev den inte, för jag lyckades bryta av nålen innan jag filtat klart. Note to self: ha flera nålar hemma när du jobbar med denna teknik... Trots motgången blev jag väldigt inspirerad att lära mig mer om tekniken och jag har flera idéer på lager. Har passat på att surfa runt på nätet för att hitta mera information, kan någon av läsarna tipsa om en bra sida?


Benen på den lilla stackaren blev mer än lovligt magra. Jag märkte senare att man rekommenderar exempelvis piprensare eller andra material som man får ullen att fästa bra i då man gör stommen. Jag lovade kycklingen att nästa gång jag går till hobbybutiken så ska jag skaffa vettiga ben åt den. Inte konstigt att den ser lite ledsen ut... (Ok, den hängiga hållningen främst på att metalltråden är för hal för att hålla tippan upprätt...)

Kycklingen fick mig att komma ihåg att det inte är långt kvar till påsk, så i kväll passade jag på att så påskgräs. Få se om det hinner grönska i tid. I så fall gör jag några kycklingar till, så får de vandra på i gräset som en liten flock.





1 kommentar:

Vecka - Vecka sa...

Hej!
Vilken söt kyckling!
Jag har också prövat lite på nålfiltning (eller torrtovning), helt roligt, men nålarna går ju nog rätt lätt sönder..
Jag sådde påskgräs lite tidigt kanske.. Har växt redan ganska ordentligt, så vi får se om det alls överlever påsken.. Är dessutom i Ekenäs tills imorgon, så inget vatten får det heller..
Trevligt veckoslut!
Lotta