torsdag 3 april 2008

Vetedynor och prototyp till nygammalt dynvar

När jag en gång har symaskinen framme har jag passat på att försöka få en hel del gjort. När man inte har en skild plats där maskinen alltid kan stå framme så brukar det kännas lite trögt att ta fram den ur skrubben. Drömmen är väl ett eget hobbyrum à la Martha Stewart men tills dess får man försöka hålla till där man ryms.

Förutom vetekuddarna sydde jag också ett dynvar som skall passa på dem. På bilden är det inte riktigt färdigt, jag har tänkt prova göra ett vitbroderi samt sy fast knytband i sidorna. Bakgrunden till denna tanke är följande. När jag flyttade hemifrån fick jag av min farmor gamla dynvar med broderier och band. Problemet är att jag undviker att använda dem för att inte slita på dem i onödan. Därför har jag planer på att sy nya dynvar av gammal modell, exempelvis av gamla lakan som ju har underbar kvalitet i tyget. (Varför finns det inte längre hederlig, tjock bomullsväv att få tag i? Den som säljs i tyghandeln i dag är ju som myggnät...) Vetedynsvaret (får detta nyord godkänt i SAOL?) är lite av en prototyp för de normalstora som jag så småningom skall få till. Men först ska jag sy en ny tygkasse att ha med till butiken. Och som vanligt när det gäller mig så kan man ju inte ta den enklaste vägen ut, utan jag måste ju hitta på en massa extra detaljer som tar tid... Stay tuned.

Inga kommentarer: