torsdag 17 april 2008

Det längre stickprojektet

När det gäller stickning måste jag alltid ha många olika projekt på gång samtidigt. Några mindre, som exempelvis sockor eller vantar och ett större. Tidigare var det en babyfilt åt en vän, nu är det en stickad tröja. Jag tänkte visa två bilder på arbetet så här långt. Modellen har jag skapat med utgångspunkt i en gammal kofta från H&M, vars passform varit underbar. I det här skedet är ryggstycket och ett framstycke klart och jag håller på med det andra framstycket som bäst. Tanken är att den skall få schalkrage, resår längs framkanterna samt knappar. Själva ytorna är rätstickade.

Det som jag framför allt gillar med den här tröjan är garnet! Jag älskar att gå i garnbutiker och känna på olika kvaliteter och se vilka idéer som dyker upp. Detta garn från Sublime är underbart mjukt och har en härlig lyster och jag föll genast för det när jag hittade det i butiken första gången. Sedan tog det ett bra tag innan jag bestämt mig för vad jag skulle göra av det. Jag använder sorten cashmere merino silk dk i färgen 03 så slutresultatet blir en gräddfärgad, lite glansig kofta. Enda minuset här är att garnet är dyrt. Men i bland ska man väl kunna unna sig lite, vilken lyx att sticka när garnet är mjukt som bara den. Eftersom garnet är så speciellt i sig valde jag också att låta tröjan bli mycket enkel, på det viset kommer garnkvaliteten till sin rätt tycker jag.

Det är lite spännande att skapa egna plagg utgående från observation och mätningar. Tidigare var jag väldigt rädd för att avvika från mönstren och trodde att det är katastrof så fort man gjort minsta fel. Nu har jag slutat upp med den perfektionistiska synen och försöker ha roligt på vägen i stället. Med ett plagg som detta är små avvikelser ändå inte något problem, en annan sak skulle det säkert vara om jag hade nåt knepigt mönster som behöver gå ihop.

För övrigt har jag gjort klart shoppingkassen jag sydde på, skall posta bilder så fort jag fått överflyttat bilder från kameran. Ha det gott!

Inga kommentarer: