söndag 3 augusti 2008

Slut på semestern

Nu är min lediga vecka över och det är dags för jobb igen. Under tiden har jag hunnit hantverka rätt så mycket, tyvärr inte i den utsträckning jag ursprungligen hade tänkt mig. I veckoslutet har vi firat en väns födelsedag, och eftersom hon också är stickintresserad bestämde jag mig för att sy ihop ett till stickfodral som hon skulle få som bonuspresent. Jag utvecklade grundtanken lite och prövade sy på en extra ficka inuti för mindre tillbehör. Jag vet att mottagaren är en större användare av rundstickor än vad jag är, därför lade jag till lite extra utrymme för det. Jag gillar att sy dessa fodral, de är rätt så enkla och fungerar bra. Möjligheterna att ge dem olika utseende beroende på ägarens smak är ju också oändliga, även fickorna går att anpassa efter behovet. Kul projekt!

Ett annat projekt som jag hann förverkliga under veckan var att sy ett dynvar enligt gammal modell. Jag utgick från ett broderat dynvar jag fått av min farmor, för jag har alltid tyckt om grundformen på det. Det tog en hel del tid att klura ut hur det var sytt, men när det klarnat var det främst vikandet och nålandet som tog en hel del tid. Jag funderar på att göra mallar i kartong eller någon sorts plast att vika kanterna kring för att inte behöva stå och mäta så rysligt mycket hela tiden. Det skulle snabba upp processen avsevärt att kunna vika och nåla direkt.

Som material för dynvaret använde jag ett gammalt lakan. Det är synd att man inte får tag i den här tjocka kvaliteten på bomullstyg längre, jag frågade i tygaffären men de hävdade att sådant inte görs längre. Säkert kan man hitta om man börjar surfa på nätet, men jag tycker att ett enklare alternativ är att gå till exempelvis loppmarknader och köpa ett gammalt lakan som ingen ändå använder. Av detta får man åtminstone två stycken dynvar, beroende på var eventuellt slitage på lakanet sitter. Senast jag var in och tittade på en loppmarknad fick man betala 1,70 för ett gammalt lakan i bra kvalitet, billigt och samtidigt miljövänligt då man återanvänder. Bilden nedan visar hur hörnen ser ut. Jag har tänkt dekorera dynvaret genom att applicera ett broderi nere i hörnet, samt sy i knytband i öppningen nere. När jag hunnit göra broderiet får jag visa på nytt hur jag tänkt mig. Andra dekorationsalternativ är ju att sy i spetsar eller brodera som vanligt. Utöver dessa två huvudprojekt har jag också hunnit sy upp ett par byxor, bytt gummiband i ett par pyjamasbyxor, lagat och lappat mindre skavanker på olika plagg samt stickat vidare på M:s tröja och halsduken. Det enda jag inte klarat av att ta i tu med är att börja riva upp den vita koftan. Det är trist när det går bakåt, men jag är väl tvungen att börja med det inkommande vecka.

Inga kommentarer: