tisdag 1 april 2008

Tillämpning av lärdomar ur boken

Jag har under veckoslutet sytt färdigt den blå kudden som jag tidigare nämnde. Tyget är en sorts stretchig manchestersammet, trots det var det rätt lätt att arbeta med. Jag är som sagt ingen större guru på att sy, så det var roligt att prova en för mig ny teknik. När jag hade klurat ut principen bakom att klippa sneda band, foga samman dem och använda en annan symaskinsfot än den vanliga för att få bandet sytt runt ett snöre så var det riktigt roligt! Jag skall definitivt sy mera!

En sak jag kom att tänka på var hur svårt jag tyckte det var att sy och att sticka annat än typ strumpor förr. Jag har en teori om att detta hänger ihop med att jag hade mycket svårt för logiskt och matematiskt tänkande under skolåldern. De kreativa ämnena var jag bra i, medan allt som innefattade siffror eller liknande var oöverstigliga hinder. Nu i vuxen ålder har man via studierna och livet överhuvudtaget lärt sig detta tänkande i praktiken, så kan jag inte förstå hur jag kunde tycka att logiken i hur mönster skall sitta ihop etc. kunde vara svårt. Aldrig är det för sent att ändra sig!

1 kommentar:

Vecka - Vecka sa...

Så fina dyna du sytt! Ser somrigt ut! Jag borde nog också piffa upp vår mörkbruna soffa med lite ljusa dynor snart.. Hur ska man hinna med alla projekt!
Kram, Lotta