söndag 14 mars 2010

Rundsjalen klar

P1040001

Flyttpackandet blev lite osammanhängande, framför allt då jag trodde att jag ännu under ett par dagars tid skulle ha möjlighet att komma åt de saker vi lämnat kvar i lägenheten. Därför tog jag bara med mig de stickprojekt som var på gång, samt några slumpmässiga garner. Men byggkillarna förseglade genast rummen, så jag får vackert vänta på att komma åt mönsterböcker och garner tills det värsta dammandet är över.

Då fanns det inget annat att göra än att sticka klart de halvfärdiga projekt jag har med mig. Det första som blivit klart är rundsjalen. Den är inte helt så som jag tänkt mig, den töjer ut för mycket trots att jag tyckte den verkade lagom spänstig från början. Jag måste skaffa en nål eller brosch att samla ihop den med i halsen så jag inte fryser. Trots att det är vackert vårvinterväder om dagarna är blåsten fortfarande bitande kall. Sedan veckar den sig inte riktigt så snyggt som jag hade hoppats, men med lite pysslande får man den att se riktigt skaplig ut. Bilden nedan är totalt intetsägande, ljuset gjorde att vecken på bildens vänstra sida inte syns alls. Men ni får i alla fall en ungefärlig uppfattning om hur den ser ut i användning.

P1040004

Nu har jag också köpt ett Ishbel-mönster, jag ser verkligen fram emot att börja med min första “riktiga” sjal! Jag hade ändå tur med packandet på så vis att jag slängde med påsen med garner jag köpt under arbetsresan, så nu har jag både stickor och garn tillgängliga.

Inga kommentarer: