onsdag 3 mars 2010

Flyttkaos

P1030954

Vilken månad vi haft! Först min blindtarmsinflammation med en seg komplikation, sedan fem dagar arbetsresa och direkt efter det (senaste veckoslut) flyttade vi till en tillfällig adress på grund av stambytet som pågår i vårt hus. Så nu känner man sig allt rätt mör både till kropp och själ!

Det intressanta med flytten är att vi (åtminstone försökt) ta med endast det mest nödvändiga då det ändå bara är två månaders exil. Det blir att leva enkelt och spartanskt, men jag har tänkt som så att det här är ett ypperligt tillfälle för reflektion, hantverk och konstruktiv tidsanvändning. Speciellt när vi inte har fungerande internetanslutning för båda datorerna åt gången… Nu har jag funderat på en mängd olika projekt som kunde vara kul att slutföra eller påbörja. Men eftersom jag hittills varit så totalt slut om kvällarna har det inte blivit mycket av de ädla intentionerna, därför tänkte jag passa på att visa upp en inspirationskälla jag fick i julklapp av maken.

P1030959

Jag har äntligen fått min 220 Aran stitches and patterns! Nu vågar jag väl äntligen börja med den slutgiltiga designen till den flätstickade kofta i lokalproducerad ull som jag så länge ordat om. (Jag hade någon märklig föreställning om att jag måste hitta den perfekta flätkombinationen före jag skulle kunna börja med mönstret…)

Om boken kan i allmänhet sägas att den är tydlig och välstrukturerad. Mönstren är indelade enligt hur många maskor som krävs och i slutet av boken finns den del jag tyckte gav mig mest behållning, förslag på hur man kan kombinera de olika flätorna och utfyllnadsmönstren. Nu återstår bara att fundera ut hur jag skall kunna få ut denna och några andra mönsterböcker som för tillfället är inlåsta i ett igenbommat och igentejpat rum på vår riktiga adress…  

P1030961

1 kommentar:

Krisses hantverk sa...

Hej, du har en härligt inspirerande blogg! Vi har samma intresse :) God fortsättning.