söndag 21 februari 2010

Garnshopping

Nu tänkte jag försöka blogga medan jag är på arbetsresa, vilket innebär att jag inte kan använda live writern så håll till godo med den lägre estetiska standarden =)
Jag vet inte om det berodde på att det var ruskigt kallt och snöoväder i går, men jag tappade helt kontrollen i de lokala garnbutikerna och köpte mig tre härvor garn. Det var så mysigt att gå in i butikerna och värma händerna i de mjuka garnen och medan jag stod och klämde fick jag en massa idéer. Nu skall det stickas sjalar!
De två naturfärgade härvorna längst uppe i inlägget var de första jag köpte. Jag fick en vision om en trekantssjal med ett spetsmönster som finns i A second treasury of knitting patterns. Det är kanske inte helt smart att börja med att skapa ett eget sjalmönster, men då jag inte riktigt hittat något färdigt som jag vill ha är det väl bara att göra bättre själv.
Innan rundan på stan var avklarad hann jag in i ytterligare två garnbutiker. I den ena stod jag emot frestelsen att köpa Drops Kid-silk, men när det i den andra butiken fanns detta ljuvliga baby-alpaca garn på rea måste jag bara slå till. Tyvärr kommer färgen inte riktigt till sin rätt på bilden, egentligen är garnet mer mellanstark petroleum med grön skiftning. Typ. Bara jag hittar ett lämpligt mönster skall det bli en halsduk eller sjal till våren. Om det här vädret fortsätter lär jag ju till och med hinna få den klar innan det blir aktuellt att använda den...

Inga kommentarer: