söndag 19 september 2010

Torgvantar

 P1040632

Vår lille valp växer och blir större och mer självständig för varje dag som går. Det betyder också att det börjar finnas lite mer tid för hantverk igen. Nu när det börjar bli svalare tänkte jag att det är på tiden att sticka klart ett par torgvantar som jag började med förra hösten. I något skede tappade jag lusten att jobba med dem så de fick ligga längst ner i stickkorgen tills nu.

Mönstret hittade jag på själv, dekoren består helt enkelt av olika långa, lodräta randningar på handryggen. Garnet är Novitas luxus alpaca i färgen 068. Jag har för mig att garnet var en av Novitas nyheter förra hösten och att det var därför jag ville prova på hur det kändes att sticka i. Garnet är helt okej, men vill man ha ett riktigt silkesmjukt alpaca-garn finns det nog andra sorter som uppfyller de kraven. Det här är rätt lätt och inte så halt men ändå mjukt. 

som vanligt är det lite svårt att ta bra bilder av vantar på egen hand (bokstavligen). Vilken tur att jag har någon som genast erbjuder sig att hjälpa!

P1040642

2 kommentarer:

MalinSj sa...

Hur är garnet att sticka i? Vilken storlek på stickor använder Du? Det ser ut att bli sköna torgvantar. Ha en bra kväll.//MalinSj

Mia sa...

Det "glider" inte så mycket som ett vanligt alpaca-garn vilket också gör att själva stickningen blir lite fastare än vad jag förväntade mig. Det kändes inte så luxuöst som namnet gör gällande. Jag har för mig att det var stickstorlek 2,5 jag använde.