lördag 28 februari 2009

Better Than Booties Baby Socks

Nu kan jag äntligen visa upp ett projekt som jag arbetat med för en tid sedan. Eftersom resultatet skulle bli en gåva måste jag vänta på att visa upp det tills mottagaren hunnit få det. Projektet är ett par lila Better Than Booties Baby Socks från Interweave Knits.

P1020195

Jag såg mönstret första gången förra sommaren och bestämde mig för att prova när tillfälle ges. På det hela taget är det ett ganska lättstickat mönster och resultatet blir riktigt trevligt. Jag ändrade min vana trogen lite på modellen och valde flätan ur en annan mönsterbok. Garnet är det Araucania som jag köpte i början av januari. Jag har använt bambustickor i storlek 2.

P1020196

Det som jag var mest nyfiken på när det gäller det här mönstret var tekniken som används för häl och tå. På engelska heter tekniken short-row, jag har inte brytt mig om att leta fram namnet på svenska. Det var lite knepigt till en början att förstå hur jag skulle göra, men när jag fått provsticka en häl i ett gammalt restgarn gick det vägen så småningom. Det enda problem jag inte lyckades lösa var att de ihoptagningar jag gjorde från rätsidan blev mycket glesare än de som gjordes från avigsidan. Jag misstänker att det har något att göra med hur jag gör omslag, men har inte lyckats bena ut vad. Bilden på hälen visar ihoptagningar från avigsidan, den på tån visar de problematiska hoptagningarna från rätsidan.

P1020200

P1020202

Det som jag ska lägga på minnet angående babysockor överhuvudtaget är att se till att göra dem tillräckligt stora. De här sockorna var i en rätt liten modell och riskerar att snabbt bli för små, speciellt eftersom man ju ofta på vintern har både sparkdräkt och vanliga sockor under. Jag tror jag skall försöka göra ett par sockor med den här typen av häl i vuxenstorlek någon gång, mamman till mottagaren tipsade om att de lär blir mycket smidiga! 

3 kommentarer:

Tant Kofta - Lotta Blom sa...

De ser så fina ut.

Annas garndrömmar sa...

Så fina sockorna är, och hälen och tån ser väldigt bra ut - måste testa tekniken nån gång!
(Och ja, jag förstår att det är "farligt" att passera Brahegatan varje dag ;)

Annika sa...

Åh vilka sötisar....ser ju bra ut.. Kram Annika