söndag 14 september 2008

Vita tröjan är klar!

Färdiga vitatröjan2 

Nu är den färdig och här är bildbeviset! Ett år har det tagit sedan jag skaffade det första garnnystanet Sublime cashmere merino silk i färgen 0003 och satte igång. Något egentligt mönster fanns inte, utan jag mätte upp en gammal tröja från H&M som jag älskar formen på. Jag har tyvärr inte räknat hur många nystan som gått åt, men nog är det ett tiotal åtminstone, säkert närmare femton. Detta är den första tröjan jag stickat i vuxen ålder och den andra tröjan som jag någonsin fått färdig. Vilket i sin tur innebär att det finns saker som jag efteråt begripit att skulle ha lönat sig att göra på något annat sätt.

Färdiga vitatröjan1

Det jag är mest nöjd med är egentligen att jag faktiskt fått den färdig. Kragen gillar jag också, samt längden på tröjan och ärmarna (efter att jag stickade om dem...). Det jag inte är så nöjd med är partiet kring axlarna som fortfarande är lite för stort. Sömmarna är inte heller riktigt snygga, undrar om det beror på rätstickningen eller min okunskap? Har någon av er läsare tips på hur jag i framtiden skall sy ihop rätstickat så att det inte blir så knöligt i sömmen?

Jag försökte lista de saker jag har lärt mig och som jag framför allt skall se upp med till nästa gång jag stickar en tröja. De är följande:

  • Var noga med mätandet och att kanterna på styckena blir jämna. Det är svårt att sy ihop sömmarna när det finns för mycket tyg, speciellt om garnet är tjockt. Ryggen stickade jag bara utgående från mått, och det ledde till att formen på den inte blev snygg då jag inte hade helt koll på i vilka intervaller minskningarna skulle göras. Efter att jag ritade upp mönstret på papper och följde det blev det bra.
  • Tjockt och tungt garn innebär att styckena kan töja mer än väntat.
  • Rätstickning kan leda till att sömmarna inte blir riktigt snygga då man fogar samman plagget, det samma gäller när man tar upp maskor för halskanten.
  • Överväg att sticka större kragar som ett separat stycke och sy fast dem, kan eventuellt bli snyggare skarv mot rätstickningen.

Med facit i hand var det en trevlig erfarenFärdiga vitatröjan3het att sticka en tröja på egen hand, utgående från eget mönster. Jag tror att jag lärde mig mera om hur tröjstickandet går till än om jag skulle ha följt ett färdigt mönster, då det krävde mer "tänk" för att få den färdig. Motgångarna har som alltid varit lärorika och jag har en hel del insikter när jag tar itu med nästa tröjprojekt. För det är ju helt klart, jag bara måste börja med ett nytt då det är så roligt!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Verkligen jättesnygg, bra jobbat!

in-knit sa...

Tjusig! Stilren och väldigt användbar, men ändå annorlunda!

Anonym sa...

Verkligen vacker och vad skön den ser ut att vara! Grattis till att äntligen vara klar med den!

Vecka - Vecka sa...

Så snygg den blev - verkligen!
Hur går det med Max tröja? Vi skulle väl kunna ta och ses här något tag hur som helst. Ha det bra!

Lotta

Annela sa...

Den tröjan var verkligen fin. Jag gillar kragen särskilt!