torsdag 4 september 2008

De utlovade bilderna

Jag blev plötsligt väldigt medveten om att dagarna blivit kortare och att det är höst på kommande. Det är ofta vid en nio-tiotiden på kvällen som jag skriver mina blogginlägg och samtidigt har jag passat på att fotografera de alster som skall visas upp. Men nu var det ju snopet då det inte fanns dagsljus värt att fotografera i längre den tiden. Hur sjutton skall jag få fina fotografier i vinter då det alltid är mörkt ute då jag är Det gula garnet i mitten är "minnesgarnet"hemma? Nåja, jag lär ju hitta på något tills dess, men i eftermiddags passade jag på att fotografera så snart jag kommit innanför dörren.

Tyvärr lyckades ingen av bilderna på enbart garnet som jag och min farmor färgat tillsammans för många år sedan. Här ser ni det tillsammans med några bekanta garn från ett tidigare inlägg. Minnesgarnet eller vad jag skall kalla det är den härligt gulfärgade härvan i mitten. Jag tror att dessa färger tillsammans kan bli till en mycket trevlig islandskofta, bara jag skulle hitta ett vettigt mönster. Jag är ständigt på jakt, men har inte bråttom. Det får ta den tid det tar att hitta det perfekta mönstret, för då är det så mycket roligare att sticka sedan.

Jag funderar på att prova färga garn nu under hösten utgående från vad jag minns av mitt och farmors färgande. På hösten samlade vi in gula björklöv, satte dem i ett tvättfat och hällde över kokande vatten. De fick dra där ett tag och sedan lades garnet i. Jag minns tyvärr inte om vi lade i något ytterligare ämne eller om det faktiskt bara var löv och hett vatten. Jag vill minnas att garnet skulle dra i sig färg till nästa dag och då var det klart. Jag hittade billigt och kvalitativt naturgarn på fängelsebutiken här i stan, borde köpa en härva fårvitt garn därifrån, läsa på lite och sedan prova mig fram. Min nästan färdiga vita kofta och lille M:s tröja

Vita tröjan är nästan klar, här kommer bilderna. Bara jag har bloggat färdigt skall jag slutföra kragen och så är den klar! Passade på att ta en bild av M:s tröja och den stora tröjan samtidigt. De matchar ju varandra till och med!

Nu återstår den stora frågan: vad skall jag börja sticka som nästa nya stora projekt? Beslutsångest...

1 kommentar:

Vecka - Vecka sa...

Hej!

Tack för butikstipsen! Jag var in i den fina butiken bredvid Hemtex, men det blev inget köpt, dels p.g.a. att min ekonomi är inte den bästa just nu, och så blev jag avbruten.. Butiken vid tågstationen hann jag inte heller till, men skickade min syster dit, och hon hade blivit helt förtjust och köpt lite grejer.

Får väl åka till Vasa snart igen, så jag hinner dit!

Tröjan/tröjorna blir ju jätte fina! Väntar med spänning!

Ha en skön helg! Vi ska åka till Pargas imorgon..

Kram,Lotta