måndag 4 maj 2009

Grå mosstickad väst

Grå väst

Nu är den äntligen färdig, på riktigt den här gången! Jag är nästan helt nöjd med ärmarna, det gick till och med mycket snabbare att riva upp och sticka på nytt än jag trodde. Det var bra att jag gjorde det, nu är västen åtminstone sådan att jag utan problem kan tänka mig att använda den. Varm och mjuk är den, synd att den måste vila i garderoben tills hösten kommer.

höger ärm i närbild

Axelpartiet

Jag tycker att passformen är rätt så bra, om man bortser från axlarna. De båda tröjor jag hittills stickat har blivit lite för stora i axlarna och jag är inte helt säker på vad jag gör för fel här. Jag misstänker att det är bakstycket som jag gör för stort upptill, av rädsla för att det skall bli snävt. När det sedan töjer vid användning börjar axlarna hasa ner. Nu syns ju inte detta på bilderna ovan, för jag rättade till tröjan innan de togs för att den skulle se ännu bättre ut!

Garnet var Sublime Organic Merino Wool dk i färgen 113, stickor nr 4. Den är stickad i dubbel mosstickning med resår i 1a 1r, kanterna är stickade separat och fastsydda i efterhand. Mönstret har jag lagt ihop själv.

Bara annars en bild på västen =)

Det är skönt att ha projektet klart, för då kan jag börja med något nytt! Nu sitter jag och stickar provlappar i ett lite tjockare Novita-bomullsgarn för att hitta ett mönster som fungerar med det garnet. När jag bestämt mig skall jag planera ett mönster till en sommarkofta som med god tur blir färdig till september…

Jag väntar också på några stickböcker som tagit rätt lång tid på sig i posten. Den första kom snabbt, men de två andra har säkert blivit fördröjda av valborgsfirande och extra ledig dag. Förhoppningsvis skall jag hinna få dem den här veckan!

2 kommentarer:

Tant Kofta - Lotta Blom sa...

Hej!
Vad fin västen blev!
Du har en mycket stram och lite flott stil på det du gör.
Hej fr. koftan

Annika sa...

Den blev ju jättefin!!!!! det lönar sig att göra om ibland..... snygg modell.....Ha en riktigt skön helg.... Kram Annika