måndag 25 maj 2009

En spetskoftas tillblivelse

Här är det fullt upp som vanligt, vilket leder till att jag inte hunnit blogga så ofta som jag skulle vilja. Nu har jag äntligen en ledig stund som jag tänker ägna åt att presentera vad jag sysslat med under veckoslutet.

Spetskoftan som jag tänker kalla den håller på att få ett riktigt mönster! Hittills har jag arbetat med visuella mönster, ritat av delarna på existerande plagg och helt enkelt hållit upp det stycke jag stickar emot mönstret för att se när det är dags att öka eller minska. Men den här koftan är lite knepigare, så nu blev det dags att ägna en eftermiddag åt intensivstudier i mönsterkonstruktion.

Den nya och större provlappen

Jag hade ju tidigare skaffat boken Designing Knitwear, och så har jag också Bonniers stora bok om stickning som innehåller avsnitt om hur man gör mönster. Jag började med att sticka en ny och större provlapp för att se hur garnet beter sig. Nu har jag också bestämt mig för att göra resårerna i 2r, 1a som i den vita koftan då jag av någon orsak fastnat för den resårens utseende. Den blir lagom enkel och stadig i relation till hålmönstret som kommer att bli rätt dominerande. Utgående från provlappen har jag sedan mätt mönstrets masktäthet och konstaterat att 24m = 10 cm.   Här skall man mäta enligt Bonniers stora bok om stickning 

Nästa steg var att mäta mig själv och skapa en modelltorso på rutpapper som jag kunde bygga upp koftans mönster kring. Efter mycket mätande och jämförande med andra koftor jag har och vars passform jag gillar har jag hittat måtten som koftan skall få. Jag tänker sticka koftan nedifrån upp, på rundstickor men ändå av och an. Jag läste i Designing Knitwear att man tydligen kan sticka runt och sedan klippa upp för koftans framkanter, men det tycker jag låter onödigt invecklat då man kan sticka dem färdigt med en gång. Nedre halvan kommer att bli rak för en gångs skull, jag tänker mig det färdiga resultatet till formen lite som en Chanel-jacka.

Instruktioner för mönsterkonstruktion ur Designing KnitwearMer teori kring ärmarnas konstruktion ur Designing Knitwear

Det absolut svåraste är att konstruera ärmhålet och ärmarna. Jag har inte räknat klart på hur jag skall göra dem ännu, misstänker att all information från veckoslutets studier behöver sjunka in lite. Men grunden är i alla fall klar, jag vet hur jag skall sticka fram till ärmhålen och har skrivit ner schemat. Nu gäller det att fundera på hur jag skall placera dem, ifall jag vill ha någon extra Mina första försöka till riktigt stickmönsterdekor vid sömmen och sedan räkna ut avmaskningarna.

Tänk, jag som absolut hatade matematiken i skolan och trodde att jag aldrig skulle förstå eller ha någon nytta av den har spenderat en stor del av ett veckoslut med att frivilligt sitta och räkna!  

Däremellan har jag stickat klart de blå resestickningssockorna och börjat på det par min mor beställde. Tog en snapshot av det kreativa kaos som jag tenderar att omge mig med då jag riktigt blir i skapartagen…

P1020560

3 kommentarer:

Mikaela sa...

Låter väldigt avancerat det där... Men intressant på samma gång! Spännande att se hur det börjar se ut sen :) Ha en bra dag!

Daniel sa...

Ja kreativiteten bara gror i händerna!

Tant Kofta - Lotta Blom sa...

Jag ser fram emot att se koftan växa fram!
Hej fr. koftan