lördag 9 maj 2009

Provlappar och inspirationsböcker

P1020483

Som jag nämnde senast har jag stickat en hel del provlappar för att hitta ett mönster som skall göra sig bra i det garn jag tänkt använda till en sommarkofta. Jag köpte tidigare A Second Treasury of Knitting Patterns av Barbara G. Walker som torde vara den hittills bästa stickboken jag skaffat. Nu har jag testat en hel del mönster ur den, men lite snopet var det att inse att det mönster som jag sist och slutligen kommer att använda fanns i en gammal tidning som jag redan hade hemma. Det är hålmönstret ovan, som egentligen inte skall ha några aviga maskor emellan, men jag tyckte att det kunde bli trevligt att modifiera mönstret lite.

Jag vill ha en strukturerad yta med lite hål i som samtidigt ser snyggt ut i det rätt tjocka och blanka bomullsgarn som Novita Tennessee är. Efter en hel del försök insåg jag att mönstren i Walkers bok helt enkelt gör sig bättre i ett tunnare garn, det jag valt passade inte alls. Nu vet jag alltså hur de stora ytorna skall se ut, men resåren eller kanterna har inte riktigt klaffat ännu. Överst på provlappen har jag gjort några olika alternativ, men jag borde ha gjort dem större för att man bättre skall kunna bedöma hur de beter sig “på riktigt”. 

P1020490

Ett alternativ är att låta mönsterränderna gå över i resår som har samma bredd som mönstret har, och lägga in en liten rät rand i de tre aviga maskorna. Då skulle det bli 4r, 1a, 1r, 1a, 4r. Eller så skulle jag kunna sticka 3r, 2a eller 2r 2a. Tål att tänkas på, speciellt då jag helst skulle vilja använda samma kant över hela tröjan och då borde den kunna anpassa sig efter situationen.

Nu har också de två andra böckerna jag beställde kommit. Den ena är Designing Knitwear av Deborah Newton och den andra är Patterns for Guernseys, Jerseys and Arans av Gladys Thompson. Jag har inte hunnit läsa så noga i dem ännu, men jag får återkomma med recensioner senare.

P1020495 P1020497

I morgon bär det av på en lite längre arbetsresa, så det kommer att vara tyst här på bloggen i drygt en vecka. Jag insåg nyss att jag inte har någon behändig resestickning på gång. Hur skall jag klara mig?? Jag tror jag skall ta med några strumpstickor och köpa lite garn på platsen…

1 kommentar:

Annika sa...

Ser ut som ett fint mönster det där.... blir kanon på en kofta.... o att resa utan en stickning är inte bra...:) handla direkt du kommer fram... Kram Annika