lördag 15 maj 2010

Provlapp och nya koftplaner

P1040209

Inspirationen går på högvarv, om det är tack vare solen och det vackra vädret eller att få vara hemma igen vet jag inte. Men jag klagar verkligen inte, utan passar på att planera en massa nya projekt när de verkar dyka upp i huvudet på löpande band.

Provlappen ovan tillkom på torsdag kväll när jag satt ute på balkongen i kvällssolen. Jag tittade på mörka molnremsor som gled förbi och deras form fick på något vis i gång inspirationen. Jag fick en idé om att göra en slags luftigare kofta för sommarbruk som skulle ha lite samma anda som de mörka molnen. I garnskåpet ligger en stor påse med Drops alpaca i en mörkblå färg som jag en gång tänkt sticka en tröja av. Den har aldrig blivit av, men nu plötsligt insåg jag att garnet skulle passa perfekt för detta projekt i stället. Jag har länge velat testa ett mönster med tappade maskor, till den här koftan passar det perfekt, för att få fram en luftig men ändå strukturerad yta. I kväll skall jag försöka klippa lite mönsterbitar i papper för att få en uppfattning om min grundidé fungerar.

Jag blev för övrigt tvungen att lägga in moderering av kommentarerna här på bloggen eftersom spammet hittat hit. Det innebär att det kan ta lite längre tid innan era kommentarer syns, eftersom jag hinner kolla e-posten kanske en gång om dagen ungefär.

4 kommentarer:

Efwa - Medea sa...

Det ser väldigt fint ut! jag har också drops alpaca i en midnattsblå färg som ska bli något någongång. Det ska bli spännande att se hur din kofta blir.

Anonym sa...

Superfin idé du fick till koftan! Jag tänker på hav såväl som en sommarhimmel med mycket liv i.

Annica sa...

Åå jaa! Vilket fint mönster till en sommarkofta, ser fram emot att få se den på dej. Kanske när patrullen träffas i sommar *vink,vink*

Theresa sa...

Hei! <3
Søt blogg ;) Liker du sjokolade mousse? Jeg lagde det idag! Bilder på bloggen <3

Snakkes!