söndag 1 juni 2008

Mera böcker














Det har blivit köpt en del handarbetsrelaterad litteratur på nytt, men hur märkligt det än låter så är alla inköp inte helt frivilliga...Nåja, undanflykter kan man väl kalla det påståendet, men jag kan i alla fall säga att hade jag fått bestämma hade jag inte skaffat merparten av böckerna. Hursomhelst gick jag med i en bokklubb. ENDAST för att kunna köpa EN av deras böcker. För att sedan avsluta medlemsskapet så fort det går.

Men för att först skriva om nånting lite trevligare så kommer här bilder på Bonniers stora bok om stickning som jag beställde för en tid sedan. Jätteintressant bok verkar det vara, jag har inte hunnit läsa den i detalj ännu. Tydliga bilder på olika tekniker, rätt mycket olika mönster men framför allt den superba delen där man får fina instruktioner för att komponera egna tröjor from scratch. Detta lär komma till nytta när jag på allvar sätter igång med drömtröjan i det dyra ullgarnet...(status på den planeringen är att jag väntar på att boken med aran-mönster ska komma tillbaka i lager på Adlibris, vill se den först innan jag vågar bestämma mig...)

På bilden till höger ser ni också mina nya trästickor...Lite måste man ju unna sig då det har varit synd om en och man har varit sjuk...Eller? Hursomhelst är dessa i rosenträ, tysk tillverkning. På förpackningen står det att de är tillverkade av restmaterial från tillverkningen av instrument. Lite kul idé att ta vara på träbitarna så här. De är sköna att sticka med, har börjat på sockor i storlek mindre och de passar utmärkt till detta ändamål. Dock är jag aningen rädd för att i misstag bryta av dem. För de känns inte särskilt starka, speciellt inte när man är van att använda mammas gamla metallstickor som tål tuffa tag.

Sen var det de övriga böckerna då. I ett tidigare inlägg skrev jag att jag letade efter ett nytryck av en gammal stickbok med traditionella vantmönster. Boken gick endast att få via en bokklubb, då det var klubben i fråga som tryckt upp boken igen. Det var bara att bita ihop och konstatera att ska jag få tag i boken måste jag gå med i klubben. Sagt och gjort. I fredags kom paketet med de första välkomstböckerna, en extra hade de tydligen slängt med också. Den enda av dessa böcker som jag egentligen ville ha var den om nålfiltade hundar. De övriga var inte mycket att hänga i julgranen. Nu har jag då fått mitt kundnummer och kunnat lägga in en beställning på min hett efterlängtade stickbok, så den torde dyka upp nu i veckan. Det fina är att jag måste beställa ytterligare en bok till normalpris innan jag kan gå ur klubben igen. Suck. Det blir dyra vantmönster, hoppas att de lever upp till förväntningarna.........

Ha det bra allihopa och sköt om er!

Inga kommentarer: