tisdag 8 juli 2008

Retroinspiration och framsteg

Nu är jag tillbaka vid datorn igen, efter ett par veckors inspirerande paus. För tillfället har jag avslutat flera längre projekt och den vita tröjan jag hållit på med sen i julas är nästan färdig.

Inspiration kan dyka upp var som helst, och jag har nyligen haft tillgång till en riktig inspirationsskatt. På besök hos svärföräldrarna tog svärmor fram tre vaxdukshäften fulla med urklipp från 1970-talet. Och det var inte vilka urklipp som helst, utan recept och stickbeskrivningar! Jag har nu hittat massor med goda idéer och därför tänkte jag dela med mig av ett urval av dessa. Bilden uppe till vänster visar en enkel, stickad polotröja flör damer som verkar väldigt skön med tanke på kalla vintrar (om vi nu får sådana längre, såhär i globala uppvärmningens tid...). Snabbt ser det också ut att gå att sticka den.

Jag gillar tanken bakom dessa mönster som är gjorda i en tid när man i en mycket större utsträckning tillverkade kläder hemma. De är praktiska och inte så överdrivet "extra", vilket gör att de är användbara också i dag. Med enkla variationer kan man få tröjorna uppdaterade så att de passar i dagens mode. Och eftersom dagens mode ju är inspirerat av 1970-tal så behöver man kanske inte ens ändra något alls. Den mysiga babytröjan till höger skulle jag gärna sticka, men jag har inga egna barn. Så om någon av mina bekanta med barn är intresserade av en så hör av er så kan jag sticka en åt er, jag tycker att det känns tokigt att sticka något som inte kommer till användning. Med tanke på färgval så går det ju att ändra enligt önskemål.

Nästa bild visar en trevlig modell som skulle kunna fungera helt utan ändringar. Bältet skulle jag kunna lämna bort, men i övrigt helt min stil. Randningen är jättesnygg och det skulle vara kul att prova sticka den typen av knäppning. Bilden nere till höger visar resultatet i en vanttävling som någon tidning hållit. Vinnaren fick 1 000 kronor, måste ha varit en ansenlig summa på den tiden. Varför har man inte såna här tävlingar längre, jag skulle garanterat designa en vante och försöka knipa första pris. Så skulle man ju kunna finansiera sin hobby tack vare sin hobby!

Båda tröjorna på uppslaget nere till vänster är sådana som jag skulle kunna tänka mig. Titta noga på den vita till höger, den har jätterolig krage och dekoren är enkel men effektiv. I tröjan till vänster har man använt flätteknik på ett kul sätt, här skulle man kunna göra några små förändringar om man ville "piffa" till den ytterligare. (Lite påverkad av språket i 70-talets mönster måste man väl få bli..."piffigt" verkar ha varit ett verkligt modeord då!)

Klänningen i grått med färgglada ränder fick mig också att få lust att börja sticka. Jag är ingen klänningsmänska, men tänk er modellen avkortad till en kofta istället så kunde den vara helt användbar i dag också! På tal om användbart i dag, så allt som finns i samlingen är kanske inte helt möjligt att uppdatera. Som mönstret här nere till vänster...Undrar vad min man skulle tycka om jag skulle tillverka en sådan väst som den här nedanför åt honom?

På det hela taget var titten i svärmors vaxdukshäften en kul tidsresa som bjöd på många roliga tankar och inspiration. Lite matrecept följde också med hem, så nu skall jag ta och prova dessa när tillfälle bjuds.

Samtidigt har jag också hunnit en bra bit på mitt stora projekt. Nu är min vita kofta snart klar! I kväll har jag börjat sy ihop den och efter det är det bara att sticka sjalkragen och sy i knappar. Nedan följer en bild på delarna när jag blockade dem under gårdagen. Jag brukar använda en madrass övertäckt med gamla handdukar som underlag, perfekt för ändamålet! Bildkvaliteten är inte den bästa, men i ivern att visa vad jag åstadkommit får det bli en sekundär fråga.

När jag kom hem insåg jag att den krans jag hade på ytterdörren inte riktigt kändes rätt, den hade ett väldigt tydligt vårtema. Så då tog jag i all hast och gick via den billiga hobbyaffärskedjan och skaffade tillbehör till en ny, mer somrig krans. Den blev i kitschigaste laget, men jag kunde bara inte motstå att också klistra på ett litet fågelpar som häckar bland sommarblommorna. Huvudsaken är att vi blir glada av åsynen när vi kommer hem, och den effekten har den!

2 kommentarer:

Annas garndrömmar sa...

Vilken skatt att få ta del av de sparade mönstrena!
Jag ser att du har lite finländska länkar och böcker på din trevliga blogg. Så nu undrar ju nyfikna jag vad du har för anknytning till Finland..? Själv kommer jag nämligen från Finland men har bott i Skåne i 10 år nu!

Vecka - Vecka sa...

Hej!
Vad roligt med de gamla mönstrena! Och faktiskt - så är de ju hur moderna som helst idag!

Och du är så duktig med ditt stickande! Ska bli roligt att se slutresultatet!

Jag skulle tycka att det var hemskt roligt om du ville sticka en sån där bebiströja till Max! Den var ju hur tuff som helst, och passar ju lika bra på pojkar som på flickor! Skulle gärna beställa en i svart eller brunt... kan inte bestämma mig, så du får överraska! (det här är alltså inget bråttom, skulle väl med tanke på vädret, passa bäst till hösten/sensommaren.) Storlek 74 borde vara perfekt då. Men vi kan ju diskutera mera då vi ses sen!

Kram, Lotta