onsdag 23 juli 2008

Motgångar

Som rubriken antyder har allt inte gått enligt planerna. Jag som skulle ha en ledig vecka då jag bara skulle hantverka. Självklart dyker det upp jobbärenden, så det enda hantverksrelaterade jag gjort fram tills i kväll var att köpa fönsterrenoveringsprylar med Lotta i måndags. Utöver den misslyckade hantverksveckan så blir jag tvungen att riva upp ärmarna på min vita tröja som ju var ihopsydd redan. Efter en halvtimmes användning hade ärmarna töjt ut sig så mycket att händerna helt var försvunna under dem. Garnet är av en tung kvalitet och när ärmarna var en aning vida, samt rätstickade så gick det tydligen såhär. Lustigt nog visade ärmarna inte dessa tendenser i stickningsskedet, och den övriga tröjan töjer inte heller såhär. Ifall nån av er läsare har något tips på hur jag kan rädda ärmarna utan att behöva riva upp och sticka om dem tas det tacksamt emot (att vika upp ärmarna är inget alternativ, jag vill ju att den fina resåren skall synas). Suck.

Men i bland finns det saker som piggar upp en och får livsandarna att återvända. Den förargliga jobbgrejen blev klar i eftermiddags, samtidigt damp följande bok in genom brevluckan: Valkokirjontaa kotien kätköistä av Helena Honka-Hallila och Maija Uusitalo. För att få gå ur bokklubben jag gick med i för att få vantmönsterboken måste jag beställa två böcker, detta var nummer två...Underbara bilder och ett teoriavsnitt som sänker tröskeln för att komma igång. Boken visar olika mönster som använts i Egentliga Finland under ett par hundra år, gjord i samarbete med bland annat landskapsmuseet. En historisk översikt över vitbroderiets historia i trakten finns också med, tänk vilket tålamod folk har haft!

Boken var så inspirerande att jag gick en vända i handarbetsbutiker och skaffade garn till lille M:s tröja, samt tillbehör för broderi. Jag fick en hel del idéer på tåget senast, och nu tänkte jag börja förverkliga den ena. Det skall bli ett dynvar i gammal stil med en broderad applikation i annan färgs tyg. Därför är det tekniskt sett inte vitbroderi jag gjort, utan lilabroderi. I kväll har jag suttit och försökt damma av broderikunskaperna och prövat olika tekniker som visas i boken. Med lite övning skall väl stygnen bli lite jämnare, visar här en bild på första provlappen.

Inga kommentarer: