fredag 18 september 2009

Vintage-vantar

P1030468

Den här boken har en speciell plats i min stickhistoria. Det var den som fick mig att börja sticka igen för ett par år sedan. Samtidigt väckte den också mitt intresse för vintage-mönster och senaste veckoslut var det dags att börja förverkliga ett projekt som länge funnits med på har-lust-att-göra listan.

P1030481 

Mönstret till “gula fingervantar” har jag alltid tyckt att verkar roligt när jag bläddrar i boken. Utöver det roliga mönstret på handryggen skall de också stickas med tumkil, något jag inte provat på tidigare. För ett tag sedan köpte jag ett tunt, grått kamgarn i en hantverksbod och när jag klämt på garnet en stund visste jag att det här var det rätta projektet för garnet.

Det tokiga är att jag faktiskt redan hunnit sticka klart höger vante, men eftersom det inte gick så bra att försöka fotografera med vänster hand så nöjer jag mig att visa bilder av arbetet med den vänstra vanten.

P1030471

1 kommentar:

Annika sa...

Åh vilken otroligt snygg vante.... kommer att sitta som en smäck tillsammmans med den snygga koftan på dina höstpromenader.... Kram Annika