onsdag 23 september 2009

Provlappar på gång

P1030482

För tillfället stickar jag inte på något större plagg, och det känns ju lite tråkigt. Jag brukar gärna ha ett större projekt och flera mindre på gång samtidigt. Då har man alltid något roligt att sticka på, fast man kört fast eller tappat lusten för någondera. Därför har jag börjat räkna på ett nytt mönster och stickar provlappar. Här ser ni hur det naturvita, lokalproducerade garnet beter sig i två av de flätmönster jag funderar på till en kofta.

Ursprungligen hade jag tänkt sticka en tröja av garnet, men ju mer jag funderade på saken insåg jag att de kalla vintrarna numera lyser med sin frånvaro och därför är en kofta vettigare då man kan öppna den vid behov. Mitt största problem (lyxproblem) just nu är att det finns så väldigt många trevliga flätmönster man kunde sticka, men det blir bara rörigt att klämma in alla i samma kofta. Funderar mycket på hurudant intryck jag vill att koftan ger, vilka flätor jag väljer hänger ju starkt samman med det. Så nu sitter jag och provstickar ur mina mönsterböcker samtidigt som jag gör klart vintage vantarna.

P1030491

Samtidigt hittade jag två Novita-garner i veckoslutet som jag också ska försöka hinna sticka provlappar av. Det hallonröda garnet är samma Novita Cloud som jag använde till den flätstickade mössan. Fick genast jag såg nystanet en vision av en snygg kofta med lite flätdetaljer och annat skojigt. Det andra nystanet är ett alpackagarn som var en ny upptäckt. Härligt crèmevit färg (fast det inte syns på bilden) och jag har redan visioner om att man kunde göra allt från tröjor till koftor och sjalar i garnet.

Det är så roligt att vara inspirerad!

 

Tillägg: surfade via Mikaelas blogg Stickäventyr och märkte att det var garn och chokladbyte på gång via Stickamera. Det senaste bytet jag deltog i var ju jättetrevligt, så nu anmälde jag mig igen. Vad roligt det ska bli!

Inga kommentarer: