tisdag 13 maj 2008

Mönsteranskaffning och bokdrömmar

Nu är jag tillbaka och har en massa stickidéer. Tyvärr hann jag inte ta ett fotografi på det härliga garnet jag köpte på resan innan det blev mörkt, så jag lägger in bilder i morgon. Nu har jag ordentliga mängder med lokalproducerat garn från en liten gård, tillräckligt för att sticka en varm tröja. Eftersom garnet inte var helt gratis håller jag nu på och funderar på olika klassiska mönster som jag skall orka se på i åtminstone 10 år framåt. (om jag nu har samma klädstorlek då är en annan femma...)

Jag har kommit så långt att jag vet grundformen på tröjan: raglanärmar, en lite högre krage och knäppning som går längs ärmsömmen vid ena axeln. Men mönster då? Flätstickning skulle göra garnet rättvisa, men jag skulle helst inte ha hela tröjan täckt med flätor utan mera Aran-inspirerat. Jag har tänkt mig att det längs ärmarna går en fläta ända nerifrån resåren, upp till kragens slut. Det innebär att det blir lite knepigare att hitta ett färdigt mönster så jag misstänker att jag får försöka skapa ett eget.

Det fick mig ju osökt att börja leta runt på internetbokhandlarna. Så nu kliar det i fingrarna efter att få beställa stickböcker. En bok som verkar vara väldigt inspirerande när det gäller flätstickning och fiskartröje-mönster är 220 Aran Stitches and Patterns, Volume 5. Den verkar ha fått bra kritik på olika bloggar, tyvärr är den tillfälligt slut på Adlibris. Sen hittade jag A Treasury of Knitting Patterns av Barbara Walker. Också den har fått fin kritik, och förstås är den slut. Så i väntan på att dessa återkommer i sortimentet skulle jag ju kunna skaffa mig Bonniers stora bok om stickning som ju är en must-have. Jag har bara en gammal handarbetsbok från tidigt 90-tal och den har begränsade mängder tekniker. Och när jag nu är i farten skulle det vara kul med Knitting Vintage Socks av Nancy Bush, man borde väl nog ha någon av hennes böcker i hyllan...

Och efter att jag så småningom beställt böckerna så blir det en tur till Ikea för att skaffa ny bokhylla...

1 kommentar:

Vecka - Vecka sa...

Hej!
Vilket projekt du har på kommande med stickandet!
Vi behöver också en ny bokhylla.. böckerna får inte plats mera, de är lite hur som helst insatta i bokhyllan och huller om buller..

Vi borde ta och ses något tag så att du får pengar för färgen! Kanske i slutet av nästa vecka? Eller sen början på veckan efter det..
Vi får höras!
Trevligt veckoslut! Vi ska faktiskt åka till Vasa vi i vår tur och hälsa på lite släkingar.
Lotta