torsdag 15 maj 2008

Garnet

Jag hade ju lovat att posta bilderna på mitt projektgarn i går, men då var det så mörkt och mulet ute att bilderna inte blev bra. I dag var det lite sol emellanåt, så nu blev bilderna bättre. Jag kan inte vänta på att få ihop en slutgiltig design till tröjan och få börja stickandet!

När jag tittar på bilderna konstaterar jag att garn kan vara otroligt estetiskt, bara genom det spel mellan ljus och skugga sopm uppstår i härvorna. Det känns nästan lite synd att börja nysta upp dem och samtidigt förstöra allt det vackra. Men å andra sidan skall det ju bli nånting vackert av garnet till slut, så om man vill vara filosofisk kan man se det som någon form av metamorfos som snart skall börja.

Tröjan jag planerar kommer enligt mina nuvarande tankar att vara helvit, men jag är samtidigt lite osäker. För jag har ju också garn av samma kvalitet i andra färger... En annan tanke jag haft har varit att göra en islandströja av de olika färgerna nedan. Det skulle också kunna bli härligt, men jag är bara rädd att jag inte kommer att tycka att islandströjan känns tidlös på samma sätt som en flätstickad helvit. Dilemma...

Och så föll jag för frestelsen och beställde Bonniers stora bok om stickning. Jag har ju inget stickbibliotek utan bara en massa utprintat material från nätet, så kanske jag kan unna mig? Den var ju inte så farligt dyr i alla fall...

Inga kommentarer: