söndag 4 oktober 2009

G:s försenade födelsedagstårta

P1030509

I går fick jag möjlighet att på nytt ge mig i kast med tårtdekorationer. G som fyllt år för ett tag sedan hade av olika orsaker inte fått en ordentlig födelsedagstårta, men nu var det dags. Tyvärr blev bilderna lite tråkiga på grund av det grå höstljuset.

Den förra (och första) tårtan dekorerad med sugarpaste blev rätt enkel eftersom jag närmast ville testa hur de olika materialen fungerar. Nu var jag lite modigare och försökte mig på att göra även sugarpasten man täcker tårtan med själv samt en lite mer avancerad dekor. En annan orsak till att göra sugarpasten själv är att jag inte känner till någon butik i närheten som säljer sådant. Däremot har jag hittat flera nätbutiker, som troligen lär få mig som kund inom en nära framtid… En annan fördel med den hemgjorda sugarpasten var att den smakade mycket bättre än den köpta, i alla fall det märket jag senast testade hade en rätt unken smak.

P1030517

Det jag verkligen vill skaffa mig är bättre livsmedelsfärger. Den röda och gröna jag hade hemma från tidigare var allt för utspädda för att riktigt fungera. När jag blev tvungen att använda närmare en tesked färg för att få rätt kulör på massan ledde det samtidigt till att den blev för lös i konsistensen. Jag skall också passa på att skaffa lite redskap för att kunna göra lika fina blommor som exempelvis Cickan.

Jag använde en helt vanligt tårtbotten som jag delade i tre delar. Fyllningen bestod av skivade jordgubbar och vitchoklad och limefluff. Tårtan spacklades med cream cheese frosting och utanpå lade jag sugarpasten. Tydligen kallas dekorationstypen “explosionstårta”, vilket syftar till de uppfläkta kanterna och det att man kan lägga ytterligare dekoration i mitten för att förstärka intrycket av att dekoren sprängt upp ett hål mitt i kakan. Min blev en ganska stillsam explosion, jag fick ta vad jag hade i dekorväg och då blev det mer som en blomma i stället. Flowerpower?

Inga kommentarer: