måndag 27 juli 2009

Första ärmen klar!

 P1020911

I går kväll maskade jag av de sista maskorna på ärm nr 1 till spetskoftan. Fast eget beröm luktar illa måste jag bara säga att jag känner mig rysligt stolt över mig själv, då det mönster jag länge kämpade med och räknade ut på förhand visade sig fungera nästan helt felfritt i praktiken! Det enda jag inte tagit med i beräkningen var den ena maskan som jag lade till som “söm” mellan ökningarna. Jag nålade fast ärmen i kroppen och bitarna passar perfekt. Jag bara gapar – jag som var så kass på matematik i skolan har lyckats räkna ut detta!

Ändå tog ärmen längre tid att sticka klart än jag räknat med. Detta eftersom jag mitt i allt började sticka själva mönstret fel och upptäckte tokigheten först när jag hunnit sticka två tredjedelar av ärmen… Men att den fick rivas upp gör inget längre, ärm två är redan på gång och jag passar mig noga för att göra samma misstag. I den här takten borde koftan bli klar ungefär till slutet av augusti! (Augusti månad måste vara den mest fullbokade någonsin, så jag har inga stora förhoppningar om att hinna med mycket annat än jobb och på sin höjd lite stickning en halvtimme innan sängdags…)

För att byta ämne skulle jag vara intresserad av att höra vad ni har för favoriter bland rundstickor med utbytbara kablar/stickor. Den runda duken har nu vuxit så att strumpstickorna inte räcker till längre. Därför tänkte jag först köpa vanliga rundstickor, men ändrade mig snabbt och har nu bestämt mig för att köpa rundstickor med utbytbara delar. Jag tittade runt på bland annat Addi och KnitPro, och läste recensioner på bloggar. Det verkar som om metallstickorna från KnitPro i regel har flest förespråkare. Vad tycker ni? Jag lutar just nu mot att det blir sådana för min del om ingen har några bra motargument.

Till sist en bild på en spontanstickning. Det skulle egentligen bli sockor åt maken, men när jag lagt upp maskorna insåg jag att vristen blev för snäv, så då gör jag dem åt mig själv i stället. Randning i gult och brunt i skaftet, inspiration kommer från ett fotografi taget år 1979 på en marknad. Vid ett marknadsstånd som några släktingar förevigades invid hängde ett par sockor med en glad randning som jag nu fritt ur minnet försöker återskapa. Skall ge Novitas sju bröder en ny chans, för att testa hur slitstarka olika garn är då man gör brukssockor av dem.

P1020919

4 kommentarer:

Mikaela sa...

Utan att påverka dig över huvudtaget, kan jag säga att jag bara, uteslutande, stickar med Knti pro trästickorna. Både när det gäller strumpstickor och rundstickor. Jag köpte mitt deluxe set i fjol somras och jag har varit mer än nöjd! Bara man kommer ihåg att skruva fast stickspetsen ordentligt i kabeln, med spännaren som följer med, då är det inga problem. Om du har ett stort projekt på gång och behöver en extra lång kabel, har de nu kommit med en Cable connector, dvs. du får skruvat ihop två kablar. På så sätt kan du få flera meter kabel om du behöver!! Mycket praktiskt och rekommenderas alltså varmt!! (Jag har aldrig tyckt om metallstickor, därför har jag valt de laminerade trästickorna. Maskorna flyter bättre på trä, tycker jag. Plus att jag brukade bli så fuktig i händerna av metallstickor, blir obehagligt att sticka med dem)....

Annika sa...

åhhh vad snygg den blir.... härligt att ha kommitså långt.... måste ta mig i kragen o fixa nåt snart nu för jag börjar jobba på torsdg o det är så skönt att ha nåt på natten o pilla med.. kram annika

Vecka - Vecka sa...

Tack för idag! Roligt att ses igen!
Och nu kom ja på att ja ju helt glömde dig visa dina projekt, stickningar och dockan t.ex.. Nå, vi får väl ta en träff snart igen!

Ha det bra!

Kram, Lotta

Mikaela sa...

Hej! Du hade kommenterat inne på min blogg... Tänkte jag svarar här ;) Jag antar att du med resandet syftar på flyg... Jag har inte haft nån stickning med mig på flyg nån gång, där kan jag tyvärr inte hjälpa dig. På flera stickbloggar har jag dock läst om att det nog går att få Knit pro stickorna på flyget. Om vi sen tänker annat resande så funkar dessa perfekt! Jag har tillbringat den senaste veckan i husvagn och stickat både med Knit pro strumpstickor, virknål och rundsticka. Både i husvagnen, campingar och i bilen :) No problemn! :D Så rekommenderas varmt! (Vet inte om jag borde lägga ut det här, men titta in på garnstugan.fi, där finns lite av varje)