lördag 4 juli 2009

Hantverksvecka, dag 3

P1020744

Dag tre har förlöpt lugnt i handarbetets tecken. Det har passat på att regna ute, så jag har med gott samvete kunnat sitta en hel eftermiddag med stickning och broderi i händerna. Ovan ser ni själva kroppen till min spetskofta utspänd på vår reservmadrass. Jag valde att blocka koftan redan nu för att kunna se hur jag skall arbeta med kanterna, och för att kunna jämföra mönstrets mått och de verkliga måtten med tanke på ärmarna. Nästa steg blir att skaffa knappar så jag vet hur stora knapphål jag skall göra, samt att göra mönstret för ärmarna och komma igång med dem.

P1020749

Det andra projektet jag har sysslat med är det yttre fodralet till lavendelpåsen. Jag hade en vision om att samtidigt lära mig sy de hålsömmar ni ser på bilden nedan, men jag fick avsluta det försöket mitt i. Tyget är klippt ur ett par gamla linnebyxor (återanvänt!) men det var tyvärr inte hellinne utan hade någon sorts syntet i sig också. Det ledde till att trådarna brast och luddade sig, så jag fick konstatera att jag får övergå till vitbroderi i stället. De lustiga amöborna jag sytt skall så småningom bli någon sorts grafiskt blommönster, jag får fortsätta utveckla det i morgon.

P1020752

Påsarna ger verkligen bra möjlighet att prova olika tekniker, under arbetets gång har jag kommit på en mängd olika sätt man kan dekorera dem på. Virkade spetsar eller stjärnor kan fällas in, det samma gäller stickade spetsmönster. Olika sorters broderi är ju roligt att prova på i denna hanterliga skala, och det bästa är att de kommer till nytta. Kul att kunna göra något vettigt av de provlappar man producerar!

Inga kommentarer: