fredag 3 juli 2009

Hantverksvecka, dag 2

P1020740

Det känns nog lite futtigt att bara ha en lavendelpåse att visa upp som konkret resultat från den andra dagen i hantverksveckan. Men det är inte så illa som det verkar, för jag har äntligen kommit mig för att börja arbeta på en idé som jag länge haft men inte kommit mig för att förverkliga.

Jag har länge tänkt testa olika tekniker inom vitbroderi och hålsöm på något lämpligt objekt och för att förena nytta med nöje skall jag tillverka doftpåsar för lådor och garderober här hemma. Förra sommaren skördade jag lavendelblommor och de har stått i en burk i ett skåp sedan dess. Nu har det äntligen blivit dags att göra påsarna de skall placeras i.

Min idé är att först sy en enkel påse som de vackra lavendelblommorna syns igenom. Denna påse skall sedan placeras inuti ett mer noggrant arbetat fodral. Fodralet kommer att ha en liten ficka i vilken man placerar lavendelpåsen, fickans yttre vägg är sydd i hålsöm eller har någon annan sorts genombrutet mönster som gör att lavendelpåsen syns igenom. När lavendeln förlorat sin doft byter man bara ut den lilla påsen och behöver inte göra något åt det yttre fodralet.

Jag har varvat stickandet av spetskoftan med olika skisser till doftpåsefodral, i morgon skall jag ta fram symaskinen och börja sy tillbehör som behövs för att kunna brodera fodralen. Återkommer då med mer bilder!

Inga kommentarer: