onsdag 24 juni 2009

Spetskoftan växer

 P1020699

Nu har jag äntligen avslutat den mest monotona delen av arbetet med spetskoftan. Samtidigt är det lite synd, för det betyder att stickningen gick från tidsfördriv till tankearbete. Då måste jag alltså starta något nytt litet sidoprojekt som inte kräver så mycket tankar. Månne någon i bekantskapskretsen behöver nya sockor?

Tillbaka till koftan. Jag har nu kommit till ärmhålen och delat upp stickningen i två framstycken som får vänta, och ryggen som jag nu arbetar med. Jag måste ärligen erkänna att jag har ingen aning om detta är ett vettigt val, då jag inte försökt sticka en kofta nerifrån upp i en bit tidigare. Jag funderade lite på om jag skulle ha tagit ett stycke åt gången börjandes från höger, men kom fram till att det är lättast att sticka ärmhålen i ryggstycket först så att jag sedan har något att jämföra de i framstyckena med.

P1020700

Sådär värst långt har jag inte hunnit på själva ryggdelen ännu, men det är spännande att se när det jag planerade och räknade på tar form. Nu får jag se hur mönstret fungerar och så funderar jag på hurudan skarven mot ärmen skall bli. Samtidigt försöker jag komma ihåg att skriva upp vad jag gör och vad som behöver ändras så att jag kan renskriva mönstret sedan.

 P1020702

Vad har en stickad duk med saken att göra? Ingenting faktiskt, jag ville bara visa upp ett mönster jag hittade i svärmors klippböcker med stickmönster. Jag har ju ordat länge och väl om att det skulle vara kul att försöka sticka en spetssjal. Men det känns som om det är lite väl stort kliv att hugga in på ett sjalmönster direkt. Därför tänkte jag försöka mig på en stickad liten duk i stället, för att prova hur riktigt spetsstickande fungerar. Den här verkar ju söt, lagom dekorativ och inte för mycket. Kanske jag till och med skulle hitta någon användning för den!

Inga kommentarer: