lördag 31 januari 2009

Motgångar och medgångar

Det här har varit en dålig stickvecka. Jag blir tokig på framstycket till den gråa väst jag håller på med. I flera repriser har jag fått riva upp och börja om. Fast jag tycker att jag följer mönstret så händer något medan jag stickar och stycket blir för smalt från och med ärmhålet. Jag har försökt fundera på vad det är jag gör fel, men hittar inte problemet. Det enda jag har som teori nu är att den dubbla mosstickningen får stycket att bete sig annorlunda än jag förväntat mig. Om ni ser på bilden så verkar det som om de diagonala ränder som bildas i mönsterstrukturen börjar slutta i en helt annan vinkel från och med ärmhålet. VAD gör jag för fel?? Jag har funderat på om det ändå skall gå att blocka stycket till rätt form och storlek, men jag vet inte om jag vågar lita på att det hålls så när jag börjar använda västen.

P1020101

Inte nog med att jag stickat samma 15 cm på västen om och om igen, nu har den bruna oktobersockan jag stickade tidigare fått ett hål under foten. Det blir väl att lappa den innan hålet hinner bli större.

Det var motgångarna. Nu till något mycket roligare, jag har fått en utmärkelse! Det är Annika som har den mysiga bloggen Med utsikt över sjön som förärat mig denna. Det känns jättefint när mänskor visar uppskattning för det man gör, tack Annika!

award

En utmärkelse skall man ju skicka vidare, men nu visade det sig att de bloggare som jag tänkt sända den till redan fått den. Istället tänker jag dedikera utmärkelsen till alla er som besöker min blogg, det är så roligt att ni hittar hit!

1 kommentar:

Annika sa...

Har synat din bild o läst vad skrivit men kommer inte på vad det kan vara för fel..... tråkigt när det blir sådär... man vill ju bli klar.... det är iallafall ett fint mönster den dubbla mosstickningen..... hoppas du hittar rätsida på det.. Kram Annika