måndag 26 januari 2009

Vacker vardagsvara

Nu har det varit mycket på gång, och då blir bloggandet lidande. Hälsan har vacklat och så blev det en arbetsresa förra veckan, så jag har inte hunnit få så mycket hantverkat som jag skulle ha önskat. Men i stället har jag hunnit se en hel del inspirerande i designväg. Jag måste bara inleda med att visa den härliga miljön jag hade förmånen att få arbeta i under två dagar. Visst är det något speciellt med 1800-tals inredningar!

P1010939 

Jag hade möjligheten att besöka designmuseet i Helsingfors i fredags, där pågick den sista veckan av utställningen Arabia 135 år. Jag utgår från att de flesta av er känner till den finländska stoltheten porslinstillverkaren Arabia. Däremot vet kanske inte alla att det var Rörstrand som ursprungligen lät grunda Arabia som en filial i Finland år 1873. I utställningen fanns mycket vackert att titta på, en del av konstkeramiken såg jag för första gången "live". Det som jag gillade bäst var den delen av utställningen som visade fabrikens porslin i många olika modeller och dekorer som funnits under åren. Tyvärr var det rätt lite som var nytt för mig. För en snabb genomgång av Arabias porslinshistoria klicka HÄR.

Jag och en god vän bodde under våra tidiga studieår mer eller mindre i de obskyra skrothandlar som var fyllda till bredden med morgondagens antikviteter. Detta har bidragit till ett rätt brett kunnande om finländsk design. Jag kan sitta i timtal och gå igenom olika porslinsdekorer på webben, ifall det finns andra porslinsnördar här kan jag rekommendera de finskspråkiga sidorna Krookila, Laatutavara.com och Vaarin varasto. För läsarna i Sverige är Tradera ett förvånansvärt bra ställe att hitta äldre porslinsmönster på!

Som ett resultat av intresset är största delen av innehållet i köksskåpen här hemma sådant jag antingen ärvt eller köpt på loppis eller i antikbutiker. För en tio år sedan fanns det mycket prisvärt i porslinsväg på antikmarknaden, men i och med det ökade intresset för antikt under 2000-talet har oseriösa handlare trissat upp priserna rejält. I dag får man betala åtminstone 25 euro för en helt vanlig Arabia-tallrik från 70-talet. De samma fick man för en euro styck för tio år sedan. Det har ju blivit trendigt med retrodesign, så alla trendnissar springer benen av sig efter de rätta Arabia-faten och bidrar till de oskäliga priserna. När situationen är sådan blir i alla fall jag glad av att kunna göra fynd emellanåt!  P1020092

Som denhär! Vid första anblicken ser liekki skålen inte så mycket ut för världen. Men titta närmare! Se hur fint formerna förhöjer skålens uttryck, materialet och färgen bidrar till den rustika känslan. Denna finns i vanligt porslin också, men är inte alls lika intressant då. Delar av denna serie fanns i mitt barndomshem, så utöver den vackra designen andas formen också barndomsminnen för mig. När jag hittade skålen på en fyndhylla i en antikbutik här i veckan slog jag genast till. En tia var definitivt långt under gängse marknadspris! Nu skall den få pryda vårt middagsbord, tillsammans med ett par andra ärvda skålar i samma serie och vita Teema-fat. Finländsk design när den är som bäst, låter materialet tala för sig själv.P1020088

Jag kan inte komma ifrån det, det är bara något speciellt med äldre porslin som saknas i dagens design. De nya serierna är oftast inte särskilt praktiska och så saknar de för det mesta själ och personlighet. Liekki-skålen blir jag glad av att se på bordet, som en kär gammal vän som kommit på middag. Medan en modern skål är - bara en skål.

2 kommentarer:

Annika sa...

Oj vad du har varit med om mycket då..... vilken upplevelse.... men liiiite stickade du väl????? kram Annika
ps.. kika in till mig så hittar du nåt till dig...

Annika sa...

Hej!!!! en liten förklaring.... om du öppnar en mapp med dina bilder o sen ett fönster med min blogg... högerklickar på bilden hos mig o väljer kopiera o sen högerklickar i din mapp o väljer klistra in så har du bilden hos dig o kan lägga in den i bloggen precis som med dina egna bilder....
jag tycker det är lättast om man har 2 fönster öppna o minskar ner dem till halv storlek.... då ser man båda samtidigt.... hoppas det går bra... annars får jag försöka beskriva bättre..:) kram Annika